Handel elektroniczny – jak zacząć?
Internet w Twojej firmie nie powinien służyć tylko do wysyłania e-maili. Możesz wykorzystać go na wiele sposobów, np. w e-commerce (handel elektroniczny).
Jednym z obszarów działalności e-biznesowej jest handel elektroniczny, czyli e-commerce (e-handel). Najbardziej znane formy prowadzenia sprzedaży przez sieć internetową to: sklepy internetowe, serwisy ogłoszeniowe oraz portale aukcyjne.
Handel elektroniczny – czym jest?
Handel elektroniczny (e-commerce) polega na zawieraniu transakcji za pomocą Internetu przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Według Światowej Organizacji Handlu (WTO) pojęcie handel elektroniczny to cały proces składający się z produkcji, sprzedaży, reklamy oraz dystrybucji poprzez sieć internetową.
Produkty i usługi są zamawiane w sieci, natomiast proces płatności za nie i dostawa mogą być dokonane w Internecie lub poza nim. Transakcje e-commerce mogą być dokonywane pomiędzy osobami fizycznymi, firmami, instytucjami rządowymi lub innymi organizacjami.
Handel elektroniczny – jak zacząć? Czy od razu?
Od czego zacząć? Od wyboru gotowych rozwiązań sklepu internetowego, systemu transakcyjnego, platform sprzedaży? Nie! – od dobrego przygotowanie. Warto się zatrzymać, sprecyzować swój asortyment oraz grupę docelową. Zaowocuje to oszczędnością czasu i pieniędzy w Waszych późniejszych działaniach.
Obecnie ciężko znaleźć coś, czego nie da się sprzedać w Internecie. Warto mieć jednak na uwadze branże cieszące się największą popularnością jeśli chodzi o handel internetowy. Najczęściej zakupy są realizowane w kategoriach: ubrania i buty, dom i ogród, książki, telefony, komputery, gry i sprzęt AGD i RTV. W tych najpopularniejszych kategoriach ciężko konkurować z największymi. Może nie warto się porywać z motyką na słońce i tworzyć zaawansowane sklepy internetowe. Zastanów się czy nie lepiej zacząć od czegoś bardziej „podstawowego”.
Podobnie jak tradycyjna działalność handlowa, e-commerce wymaga odpowiedniej infrastruktury techniczno-organizacyjnej w firmie. Nie oznacza to jednak, że od razu musisz tworzyć własny sklep internetowy. Najprostszą formą prowadzenia e-handlu jest udostępnienie na stronie internetowej firmy informacji o ofercie np. w postaci katalogu produktów oraz umożliwienie klientom dokonywania zamówień w formie elektronicznej, np. mailowo, albo za pomocą odpowiedniego formularza zamówień. Jeśli Twoja oferta jest bardzo szeroka, możesz dołączyć do katalogu produktów moduł wyszukiwarki wewnętrznej serwisu.
Jak się zdecydujemy na handel elektroniczny. Jak zacząć?
Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest zautomatyzowanie procesu obsługi klientów za pomocą aplikacji do przetwarzania zamówień. Wdrożenie takich rozwiązań w firmie może być kosztowne, dlatego alternatywą są wszelkie ogólnodostępne serwisy aukcyjne i platformy pośredniczące w handlu elektronicznym. Niektóre z nich mają wbudowany moduł płatności on-line.
Sprzedaż przez Internet to także doskonała okazja do poznania opinii wśród własnych klientów – po dokonaniu transakcji można wysłać im ankietę lub link do interaktywnego formularza.
Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest stworzenie własnego sklepu internetowego. Dzięki niemu można zautomatyzować w firmie proces sprzedaży oraz inne procesy towarzyszące e-commerce np. proces księgowania i fakturowania, zarządzania zapasami czy zarządzania zakupami (współpracą z dostawcami).
Sklep internetowy – jak zacząć?
Zanim zdecydujecie się na oprogramowanie projektowane pod wasze potrzeby lub gotowe rozwiązania „pudełkowe”, zastanówcie się dokładnie, czego potrzebujecie i przeszukajcie istniejące oferty na rynku. Na pewno znajdziecie różne oferty, oparte o model SaaS, typu open source oraz dedykowane autorskie platformy sprzedaży.
Pamiętajcie – dobrego biznesu e-commerce nie poprowadzicie bez oprogramowania, które pomoże Wam zarządzać czasem, zoptymalizować koszty, zmniejszyć koszty związane z prowadzeniem firmy i pozwoli na dalszy rozwój Waszej firmy. Warto jest więcej dokładnie przeanalizować obecny rynek e-commerce i zdecydować się tylko na wartościowe oferty uwzględniające najlepiej dostosowane do waszego biznesu funkcjonalności platform sprzedaży.