Porównywarki cenowe – internetowe rozwiązanie dla e-sklepów
Wraz ze wzrostem ilości informacji w Internecie, pracochłonne staje się samodzielne weryfikowanie i kategoryzowanie napływających danych na temat oferowanych produktów. Stąd też pojawiło się zapotrzebowanie na narzędzia wykonujące tę pracę za użytkownika takie jak internetowe porównywarki cenowe
Porównywarki internetowe cen stanowią dynamicznie rozwijającą się branżę e-commerce w Polsce. Nie prowadzą one sprzedaży produktów, pełnią jedynie rolę pośrednika pomiędzy klientem a sprzedawcą. Korzystające z nich osoby mogą szybko i bezpłatnie dokonać wyboru odpowiedniego produktu, na podstawie informacji o cenach w poszczególnych sklepach internetowych.
Porównywarki cenowe – korzyści dla e-sklepów
Współpraca e-sklepu z internetowymi porównywarkami cenowymi może zaowocować powstaniem znacznych korzyści. Można tu wymienić:
• generowanie dodatkowej sprzedaży, poprzez przekierowanie internautów bezpośrednio na podstronę produktu lub usług (stronę macierzystą e-sklepu);
• dostęp do statystyk popularności poszczególnych produktów lub usług i sposobów wyszukiwania produktów dokonywanych przez użytkowników. Porównywarki cenowe pozwalają na analizę fraz kluczowych, przy pomocy których potencjalny klient poszukuje produktu;
• wzrost prestiżu i wiarygodności e-sklepu wśród internetowej społeczności. Poprzez podpisywanie umów ze sklepami internetowymi przez porównywarki internetowe eliminowani są e-sprzedawcy , którzy nie posiadają osobowości prawnej, lub nie chcą podać pełnych danych rejestrowych przedsiębiorstwa;
• niska cena – wykorzystanie przez e-sklep porównywarek internetowych do promowania zarówno produktów jak i marki sklep jest stosunkowo tanie.
• przekonanie klienta do siebie – możliwość przekonania użytkowników Internetu, że prowadzony przez firmę sklep internetowy oferuje towary w dobrej cenie.
Kiedy i w jakim biznesie najlepiej sprawdzą się porównywarki cenowe?
Porównywarki cenowe – kiedy warto zastosować?
Warto rozważyć wykorzystanie porównywarek w swoich działaniach e-commerce, ponieważ klient oglądając produkt na stronie porównywarki cenowej jest często bezpośrednio zainteresowany jego zakupem.
Jeśli oferowane produkty czy usługi znajdują się w popularnych kategoriach (a więc często wyszukiwanych i porównywanych), wskazane jest przetestowanie działania marketingowego porównywarek internetowych. Sprawdzenie, czy to narzędzie zwiększy sprzedaż w Twoim sklepie.
Należy pamiętać, że uczestnictwo sklepu internetowego w portalu porównującym ceny ma sens wtedy, gdy oferuje on ceny niższe lub porównywalne do konkurencji. W przypadku oferty droższej od konkurencji uczestnictwo w porównywarkach prowadzić będzie do utraty potencjalnych klientów, którzy naocznie przekonają się, że oferta konkurencyjnych sklepów jest tańsza.
Porównywarki internetowe nie znajdują zastosowania w przypadku niszowych produktów. Wybór tego rozwiązania w takim przypadku może być bardzo ryzykowny.
Jak działają cenowe porównywarki internetowe?
Działania w porównywarkach cenowych są rozliczne w systemie PPC (pay per click), czyli jest to opłata za kliknięcie użytkownika. Oznacza to, że firma promująca swoją ofertę w serwisie porównującym ceny produktów lub usługi – płaci dopiero w momencie, gdy internauta przechodzi na daną podstronę firmy.
Chcąc praktycznie przygotować się do działań w ramach porównywarek internetowych, potrzeba pliku w danym formacie (często .xml), dzięki któremu porównywarka będzie mogła dodawać i aktualizować dane o poszczególnych produktach. Na szczęście zdecydowana większość platform sklepowych posiada gotowe, darmowe lub płatne rozszerzenia, pozwalające na integrację z sklepem internetowym.
Pamiętaj, że podejmując tego typu aktywność, konieczne jest także zadbania o pozytywne opinie w porównywarce, co wzbudzi w użytkownikach poczucie zaufania i przełoży się na wzrost sprzedaży.