Content strony internetowej – najważniejszy element strony www
Chcesz wypromować swoją firmę w Internecie? Myślisz o założeniu firmowego bloga? Pamiętaj, że teksty przeznaczone do publikacji w sieci powinny być tworzone według określonych zasad.
Użytkownicy Internetu pytani o odwiedzane strony najczęściej wspominają ich treść. Rzadziej pamiętają ich nawigację czy grafikę. Publikowana treść jest zatem najważniejszym elementem strony internetowej.
Content strony internetowej – czym jest?
Content – (z języka angielskiego treść, zawartość) niegdyś były to wszystkie elementy opublikowane i widoczne na stronie www. Obecnie nie dookreślony np. „… strony internetowej” oznacza wszystkie elementy, zawartości i treści opublikowane w Internecie, związane z marką. Wszystkie, czyli każdego kanału komunikacji o marce – zarówno stron internetowej, jak również mediów społecznościowych.
Content strony internetowej – to zawartość całej strony www, na którą składa się:
• treści (akapity, nagłówki różnych poziomów, cytowania),
• obrazy i pliki graficzne (infografiki, zdjęcia, iconografiki),
• metatagi (title, description),
• filmy i strumienie video/audio (filmy, nagrania audio, osadzone filmy z mediów społecznościach).
W praktyce content strony internetowej to wszystkie zawartości: podstron, wpisów blogowych, artykułów, ale również oferty, cennika i opisów produktów/usług.
Content strony internetowej – jaki powinien być?
Najpopularniejsze witryny internetowe są proste, niemal ascetyczne. Nie posiadają bogatej palety kolorystycznej, ani oszałamiających grafik. Jednak dzięki swojej treści i możliwościom (narzędziom) przyciągają uwagę i przekonują do skorzystania z oferty.
Strona firmowa spełnia swoją rolę, jeśli zaspokaja potrzeby użytkowników (klientów), a nie skupia się na przedsiębiorstwie – jego historii, czy osiągnięciach. Częstym błędem jest umieszczanie na stronie głównej listu od prezesa/zarządu, prezentacji z hal produkcyjnych lub bezwartościowych animowanych intro. Należy unikać afirmowania firmy samej w sobie. Użytkownicy chcą przede wszystkim szybko sprawdzić, czym się firma zajmuje, jaką ma ofertę i jak się z nią kontaktować.
Projektując treść strony internetowej należy zadbać, aby przykuwała uwagę i zachęcała użytkownika do pozostania na niej i zapoznania się z jej zawartością. Najlepiej, aby była inna i unikalna w porównaniu do tego, co można znaleźć u konkurencji lub w innych miejscach w sieci internetowej. Pamiętaj także o tym, że treści na stronę powinna tworzyć osoba z doświadczeniem w pisaniu tekstów. Treści powinny być aktualizowane i rozszerzane. Aktualizacja jest bardzo ważna także dla pozycjonowania – częste aktualizowanie sprawia, że adres strony jest wyświetlany wyżej na liście w wyszukiwarce. Należy także dbać o prawa autorskie – nie kopiować cudzych tekstów, ale też sprawdzać, czy ktoś inny nie kopiuje naszych treści.
Tworzenie, edycja i promocja treści strony internetowej wymaga dużych nakładów czasowych. Jednak warto i należy inwestować w content strony internetowej, bowiem to on jest na stronie najważniejszy.
Content strony internetowej powinien:
• skupiać się na odbiorcach, a nie na firmie,
• być unikalny, wyróżniać się na tle konkurencji,
• być tworzony przez osobę z doświadczeniem w pisaniu tekstów,
• być aktualizowany i rozszerzany,
• respektować prawa autorskie.
Jak tworzyć content strony internetowej?
Może wydawać się, że tworzenie tekstów przeznaczonych do publikacji w Internecie jest proste. Jednak aby tekst na stronie internetowej skutecznie promował Twoją firmę, musi zostać sporządzony według określonych zasad.
Przede wszystkim, teksty przeznaczone na stronę internetową powinny być możliwie krótkie. Bez zbędnego rozwlekania tematu autor powinien przechodzić do samego sedna. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ ocenia się, że treści w Internecie czytamy o 25% wolniej, niż teksty w wersji drukowanej. Internauci nie lubią długich tekstów także dlatego, że trzeba je przewijać na ekranie.
Gdy sytuacja wymaga opublikowania większej ilości tekstu, treść można rozbić na „węzły”. Wówczas jako pierwsze widoczne są główne i najważniejsze informacje, a dane drugorzędne lub szczegółowe są wyłączone na osobne podstrony. Dostęp do nich możliwy jest przez ich podlinkowanie.
Użytkownicy Internetu zwykle najpierw skanują tekst wzrokiem, a dopiero potem przystępują (lub nie) do jego lektury. W tekście należy więc odpowiednio wyróżnić informacje i fragmenty, które mogą ich zainteresować.
W przypadku tradycyjnych tekstów, które mają linearny charakter, wnioski znajdują się najczęściej dopiero na końcu. Ponieważ internauci są niecierpliwi i chcą mieć odpowiedź na swoje pytania jak najszybciej i bez zbędnego tracenia czasu, do tekstów w Internecie warto stosować wywodzący się z gazet styl pisania zgodny z zasadą „odwróconej piramidy”. Daje on czytelnikom możliwość przerwania czytania tekstu w każdym momencie z poczuciem pewności, że zapoznali się oni z sednem sprawy.
Zobacz, w jaki sposób ułożyć tekst zgodnie z zasadą „odwróconej piramidy”.
Content strony internetowej Twojej firmy, a także na blogach, w mediach społecznościowych czy magazynach www może być świetną promocją, pod warunkiem, że zostanie odpowiednio skonstruowany.