Digital marketing – co to jest? Marketing cyfrowy – co musisz wiedzieć?

Digital marketing to dziedzina marketingu wykorzystująca media cyfrowe w celu dotarcia do klienta. Marketing cyfrowy rozwija się w ogromnym tempie już od ponad 20 lat. Rozwój ten wynika po pierwsze z stale wzrastającej liczba internautów, po drugie z  powodu stałego wzrostu potencjału wykorzystania globalnej sieci. Internet staje się coraz bardziej atrakcyjny dla wszystkich użytkowników – daje całe spektrum możliwości w sferze rozrywki, informacji, biznesu czy obsługi obywatela.

Ludzie spędzają  coraz  więcej  czasu  na  przeglądaniu  portali  społecznościowych, witryn internetowych oraz dużo uwagi poświęcają na korzystaniu z mobilnych urządzeń typu tablet czy    smartfon. Ta ewolucja pokazała nowe,  interesujące  rozwiązania,  za pomocą,  których można  zidentyfikować potrzeby  konsumentów, dostosować  produkty  i  usługi  do  ich  potrzeb,  a  także efektywniej  prowadzić  dystrybucję  oferowanych  dóbr  i  komunikować  się  z klientami.

Nieustanny  rozwój  technologii, rosnąca  konkurencja  oraz  zwiększające  się oczekiwania konsumentów, wymuszają na firmach dostosowanie swoich działań do zachodzących zmian. To właśnie nieustannie powiększająca się liczba użytkowników Internetu wraz z coraz częstszym i dłuższym okresem czasu spędzanym przez nich w sieci – wymaga stałych zmian w sposobie reklamowania się współczesnych firm.

Firmy opracowując kampanie reklamowe dostosowują komunikat do różnych środku  przekazu. W   dobie   ogromnej konkurencji podejmowane są coraz to doskonalsze działania aby zdobyć klienta. Przedsiębiorstwa wyprzedzają się w pomysłach zwrócenia uwagi klienta.

Digital marketing – co to jest?

Digital marketing (marketing cyfrowy) – to marketing wykorzystujący w swoich działaniach urządzenia cyfrowe oraz Internet. Jest to obecnie jeden z głównych obszarów działania marketingu.

Uwaga! Digital marketing jest pojęciem szerszym, niż e-marketing (marketing internetowy), ponieważ określenie cyfrowy – oprócz działań internetowych wykorzystuje m.in. wiadomości SMS czy MMS.

Szczególnie szybki wzrost i rozwój w obszarze digital (marketing cyfrowy) można zaobserwować w związku z przeniesieniem funkcjonowania wielu branż do Internetu, pracy zdalnej oraz ogólnoświatowym działaniom związanym z walką z pandemią COVID-19 w latach 2020-2021.

Kursy online z E-marketingu

Digital marketing – obszary działania

Zdecydowaną większość działań digital marketingowych stanowią działania w ramach e-marketingu. To najdynamiczniej i najdłużej rozwijający się obszar marketingu cyfrowego. Wraz z rozwojem technologicznym, pojawiają się nowe możliwości dotarcia do odbiorcy. Przykładem tych zmian jest chociażby rynek e-sportu, branża gamingowa, wykorzystywanie technologii VR czy organizacja wydarzeń online.

Marketing internetowy jest pojęciem szerokim, dlatego w branży stosowany jest podział na poszczególne sfery oddziaływania digital marketingu. Poniżej prezentujemy najważniejsze:

E-mail marketing – to forma marketingu opierająca się na działaniach elektronicznej poczty e-mail. Polegają one na regularnej wysyłce wiadomości w formie newslettera bądź okazjonalnej wysyłce wiadomości dotyczących oferowanych usług czy produktów. Takie marketingowe działania mogą mieć charakter wizerunkowy, sprzedażowy bądź edukacyjny.

Odbiorca przed otrzymaniem wiadomości e-mail dobrowolnie podaje swój elektroniczny adres pocztowy – w każdej chwili ma możliwość rezygnacji z opcji otrzymywania treści od nadawcy. Firma chcąca korzystać z narzędzia mailingu, musi posiadać zgodę od odbiorcy na przesyłanie wiadomości marketingowych.

Obecnie na rynku istnieje wiele narzędzi, które usprawniają i automatyzują proces wysyłania wiadomości elektronicznych. Często takie systemy są integralną częścią automatyzacji całych kampanii marketingowych.

marketing cyfrowy

Display marketing – to płatna reklama banerowa wyświetlana na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Po kliknięciu w grafikę marketingową użytkownik z reguły przenosi się na docelową stronę www reklamodawcy. Reklama displayowa może mieć formę statyczną bądź dynamiczną. Istnieją różne rodzaje i formaty banerów marketingowych. Zaletą tego rodzaju reklamy jest to, że ten rodzaj reklamy przykuwa uwagę odbiorcy – szczególnie dobrze sprawdza się w kampaniach wizerunkowych.

Social media marketing – marketing w mediach społecznościowych – działania w portalach social media mające na celu zwiększenie ruchu i konwersji. Kluczową kwestię odgrywa tutaj treść i jakość przekazywanych komunikatów. W kampaniach reklamowych w social mediach wykorzystuje się zarówno treść, grafikę, wideo i audio. W tym obszarze stosuje się zarówno działania oparte na zasięgu organicznym, jak i płatne kampanie reklamowe.

SEM (Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach internetowych. Najczęściej kampanie reklamowe SEM projektowane są w Google. SEM to wszystkie działania promocyjne mające na celu poprawę widoczności serwisu w wyszukiwarkach. Termin SEM jest pojęciem szerokim i obejmuje dwa obszary działań: SEO (działania optymalizacyjne strony www w celu poprawy jej widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania) oraz PPC (widoczność strony internetowej w płatnych wynikach wyszukiwania, np. GoogleAds).

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja strony internetowej. Proces postępowań polegających na polepszeniu pozycji witryny w wynikach organicznych w wyszukiwarce (najczęściej Google). Dziedzina ta łączy aspekt programistyczny i marketingowy. Działania SEO są długotrwałe, ale wymagają czasu i konsekwencji oraz nieustannej optymalizacji serwisu.

Content marketing – inaczej marketing treść – to strategia oparta o tworzeniu i dystrybucji wartościowych, istotnych i spójnych treści, które pozwolą pozyskać i utrzymać odpowiednio zdefiniowaną docelową grupę odbiorców. Działania w ramach marketingu treści mają ostatecznie zaowocować wymiernymi korzyściami dla organizacji, która ją stosuje.

digital marketing

E-commerce marketing – działania marketingowe skupiające się wokół sklepów internetowych i oferowanych przez nich usług i produktów. E-commerce to zawieranie transakcji handlowych zgodnie z zasadami działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Internetu i nowych technologii.

Video marketing – marketingowa strategia oparta na wykorzystywaniu treści filmowej – zarówno poprzez specjalne platformy do wideo marketingu, jak i kampanie oraz kreacje reklamowe w portalach społecznościowych.

Marketing automation (automatyzacja procesów digitalowych) – to działania polegające na wykorzystywaniu specjalnych narzędzi usprawniających procesy marketingowe i przetwarzanie danych. Dzięki licznym funkcjonalnościom specjaliści od automatyzacji są w stanie dostosować narzędzia do ściśle wybranej grupy docelowej oraz zaprojektować cały proces komunikacji między nadawcą a odbiorcą komunikatów.

Mobile marketing – strategie i działania marketingowe dedykowane użytkownikom mobilnm (laptop, tablety, telefony komórkowe). Formy reklamy polegająca na dostosowaniu stron www, treści i kreacji marketingowych do oczekiwań użytkownika i technicznych uwarunkowań urządzeń mobilnych. Ze względu na rosnącą liczbę użytkowników tzw. mobile jest on obligatoryjnym elementem działań marketingowych.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska co kwartał przygotowuje publikację w której przedstawia analizę wydatków na reklamę online – określaną mianem tortu reklamowego. W trzecim kwartale 2020 r. podział zysków przedstawiał się następująco:

Rozwój technologiczny nieustannie trwa. Pojawiają się coraz nowsze urządzenia do  komunikacji  z  Internetem: komputery, laptopy, tablet, telewizory, zegarki  z  dostępem  do  Internetu. Wszystko to pokazują, jakie możliwości działań w formie digital marketing mają współczesne firmy.

Kursy online z Social Media marketingu

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 1 Ocena: 5]
Share Now