Dropshipping – czym jest? Hurtownia dropshipping – wady i zalety
Często pojawiającą się barierą w uruchomieniu własnego e-biznesu są wysokie koszty zakupu towaru, jego magazynowania, a następnie wysyłki. Model dropshipping to przede wszystkim rozwiązanie typowe logistyczne, które pozwala początkującym sklepom internetowym na oszczędność czasu i pieniędzy.
Dropshipping (ang. drop – upuść i shipping – przesyłka) to przeniesienie obsługi magazynowej i logistycznej ze sprzedawcy na dostawcę towaru do sklepu internetowego.
Dropshipping może być realizowany przez dystrybutora, mającego zaplecze logistyczne, który chcąc zwiększyć sprzedaż detaliczną, daje możliwość realizacji zleceń zbieranych przez e-sklepy, oferując przy tym system, który umożliwia komunikację elektroniczną między dystrybutorem a sklepem internetowym. W tym modelu dystrybutor przejmuje rolę hurtowni, która magazynuje i wysyła produkt.
Sklep internetowy natomiast zajmuje się wyłącznie promocją asortymentu i obsługi zamówień m.in. działaniami promocyjnymi – reklamie w mediach społecznościowych, e-marketingiem, dbałością o opinie klientów.
Zyskiem dla e-sklepu jest różnica pomiędzy ceną hurtową a ceną sprzedaży. Sklep dolicza swoją marżę do produktów, uwzględniając jednocześnie, że walka o najniższą możliwą cenę na rynku powoduje niezdrową konkurencję. Sklep internetowy otrzymuje pieniądze za towar opłacony przez klienta.
Należy pamiętać, że do obowiązków sklepu internetowego należy również wystawienie paragonów i faktur. Może on być na przykład przeskanowany i wysłany w formie elektronicznej.
Dropshipping – jak to zrobić?
Osoba prowadząca sklep internetowy, chcąca funkcjonować w modelu dropshipping musi podjąć współpracę z partnerem, tj. dostawcą towaru. Większość platform sklepowych w swojej ofercie posiada listę zintegrowanych już dostawców.
Ponadto e-sklep musi spełniać warunki techniczne, aby umożliwić integrację z hurtownią w modelu dropshippingowym. Takim wymogiem jest posiadania specjalnego modułu do pobierania i aktualizacji oferty sklepu. Jest to możliwe przy pomocy plików w formacie .xml lub .api. Niezależnie jednak od wyboru metody integracji daje to możliwość automatycznego pobierania oferty wprost od dostawcy, a także jej regularnych aktualizacji.
Dropshipping – dla kogo?
Dropshipping jest bardzo dobrym rozwiązaniem przede wszystkim dla początkujących sklepów wchodzących na rynek e-commerce.
Kolejna grupa to sklepy internetowe, aktywnie działające na rynku. E-sklepów dla których elastyczność doboru asortymentu pozwala na rozbudowanie oferty tylko o wybrane produkty lub kategorie towaru.
Model ten sprawdza się również w przypadku sprzedawców serwisów aukcyjnych. Produkty sklepu online można również oferować na allegro.pl czy amazon.com.
Hurtownia dropshipping – wady i zalety
Rozwiązanie dropshipping ma zarówno wady, jak i zalety. Warto mieć ich świadomość przed podjęciem decyzji dotyczącej wyboru tego rozwiązania. Zapoznaj się z nimi poniżej:
Hurtownia dropshipping – wady
• Uzależnienie od jednego dostawcy lub grupy dostawców. Podpisanie umowy dropshippingu uzależnia przedsiębiorstwo od kooperanta i praktycznie uniemożliwia rozbudowywanie asortymentu o pozycjeinnych dostawców
• Brak możliwości odpowiedzi na niektóre pytania stawiane przez klienta w rozmowie telefonicznej lub podczas chat rozmowy. Pytania dotyczące szczegółów – cech wybranych produktów, niekiedy uniemożliwiają udzielenie satysfakcjonującej odpowiedzi klienta np. pytania dotyczące szczegółów wyglądu towaru.
• Mniejsza wiarygodność sklepu, który, nie mając magazynu, staje się dla klienta tylko pośrednikiem.
UWAGA! W większości przypadków jest to wada, którą można ukryć. Sprzedaż internetowa ze względu na dwuetapowość procesu zakupu ułatwia w większości przypadków realizację dropshippingu w taki sposób, który wzbudzi zaufanie klienta.
• Mniejsza dochodowość, wynikająca z mocnego uzależnienia od dostawcy, który dyktuje warunki umowy. Z czasem pośrednio może przyczynić się to do mniejszej elastyczności ustalania polityki cenowej, co może prowadzić do tego, że sklepy dropshippingowe nie będą zaliczały się do konkurencyjnych na rynku.
• Problem zwrotów produktu przez klienta – wstępuje w przypadku czystego dropshippingu, czyli sklepu online niemającego magazynu. Zwroty produktów nie powinny być kierowane na adres sklepu internetowego, lecz do przedsiębiorstwa realizującego zamówienie. Należy mieć na uwadze, że dla klienta meandry rozwiązania logistycznego stosowanego przez sklep nie będą miały znaczenia.
• Niekiedy dochodzi do problemów z zamówieniami zawieranymi na towar od jednego lub kilku dostawców, co może powodować konieczność częściowej realizacji zamówienia przez inne podmioty. Z czasem, gdy e-sklep ma wielu dostawców, model dropshippingu jest trudny do zastosowania, ponieważ pojawiają się problemy z komunikacją z dostawcami, a także rosną koszty realizacji zamówień.
• Istotną wadą tego modelu działań jest brak kontroli nad jakością dostarczania przesyłek. Istnieje jednak sposób częściowego rozwiązania tego problemu. Podczas ustalania warunków współpracy z hurtownią dropshipping warto dowiedzieć się, czy istnieje możliwość oznaczania przesyłek materiałami reklamowymi (na przykład ulotkami, wizytówkami, kuponami rabatowymi, gadżetami).
Hurtownia dropshipping – zalety
• Jedyne czego potrzebuje przedsiębiorca, aby otworzyć sklep internetowy na zasadzie dropshippingu, to witryna internetowa umożliwiająca przyjmowanie zamówień.
• Koszty startowe biznesu opartego na modelu dropshippingu są bardzo małe. Model ten daje możliwość startu przedsięwzięcia e-commerce praktycznie bez kapitału, więc jest szczególnie polecanym rozwiązaniem dla małych i mikro przedsiębiorstw.
• Dużym plusem jest możliwość dokonania testów sprzedaży nowych towarów, bez ponoszenia ryzyka związanego z zakupem. W przypadku gdy zaczyna się sprzedaż towaru, e-sklep może zacząć zamawiać u dostawcy daną pozycję. Jeśli okaże się, że sprzedaż nowego pozycji asortymentowej będzie słaba, sklep nie poniesie ryzyka, że zostanie mu zapas towaru zalegającego w magazynie.
• Ze względu na brak obciążeń związanych z zapasami magazynowymi, rozwiązanie dropshipping umożliwia szybką zmianę oferty. Modyfikacja wymaga jedynie podpisania nowych umów z dostawcami oraz zmiany zawartości strony www sklepu internetowego.
• Dzięki modelu dropshipping sklep internetowy może skupić się na stronie marketingowej e-sklepu i działań promocyjnych swojego asortymentu.