Funkcje mediów społecznościowych – czyli rola social mediów w firmie.
Firmy, które uwierzyły w moc mediów społecznościowych coraz częściej decydują się na założenie na nich profili. Dlaczego? Bo Facebook, Instagram, LinkedIn to jedne z portali internetowych, bez których marketing firm dziś nie istnieje. Jakie inne funkcje mediów społecznościowych są istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa?
Według statystyk portalu Statista, najwięcej użytkowników na świecie ma Facebook, którego liczba użytkowników wynosi około 2,91 miliarda. Drugie miejsce zajmuje YouTube z około 2,3 miliardami użytkowników, a trzecie Instagram z około 1,22 miliarda użytkowników. Pozostałymi, którymi powinien zainteresować się przedsiębiorca są: TikTok (1,1 miliarda ), LinkedIn (774 milionów), Twitter (330 milionów).
Każde z powyższych portali posiada inny „rodzaj” użytkowników, którzy różnią się między sobą wiekiem, zainteresowaniami czy wykształceniem. I tak – LinkedIn skupia szerokie grono specjalistów z różnych branż. Portal ten służy wymianie wiedzy, publikacji wartościowych ogłoszeń, czy szukaniem odpowiedniego pracownika/specjalisty na rynku pracy. Z kolei z Instagrama przeważnie korzystają kobiety. Wszystko to sprawia, że rola social mediów w firmie może być różna, a jej funkcje nie tylko uzależnione są od rodzaju portali społecznościowych, co od celu jaki dane przedsiębiorstwo chce osiągnąć.
Wiele firm tworzy swoje konta w serwisach społecznościowych, z którego później nie korzysta. Powody są różne: brak czasu, pomysłów lub znajomości efektywnego prowadzenia profili social media. Funkcje mediów społecznościowych to nie tylko e-marketing w sieci. Poznaj 12 najważniejszych funkcji, jakie pełnią social media w przedsiębiorstwie.
Funkcje mediów społecznościowych w firmie
Media społecznościowe wielu firmom kojarzone są z ich rolą w komunikacji i działaniach marketingowych. Jednakże, ich zastosowanie może wykraczać poza obszar marketingu. Poniżej zostały przedstawione funkcje mediów społecznościowych w przedsiębiorstwie:
1. Komunikacyjna / dyskusyjna:
Media społecznościowe pozwalają użytkownikom na komunikację z innymi ludźmi, zarówno poprzez prywatne wiadomości, jak i publiczne posty (np. fora, grupy na Facebooku). Social media umożliwiają firmom szybkie przekazywanie informacji klientom, np. o zmianach w godzinach otwarcia, nowych produktach, wydarzeniach itp. Ponadto dzięki posiadanym profilom w serwisach społecznościowych klient może łatwo skontaktować się z firmą, a firma może szybko odpowiedzieć na pytania i prośby klientów.
2. Budowania i podtrzymywania wzajemnych relacji:
Media społecznościowe umożliwiają firmom budowanie swojego wizerunku i marki poprzez regularne publikowanie treści związanych z wartościami i misją firmy oraz interakcję z klientami (np. publikując posty o swojej działalności charytatywnej). Z drugiej strony, firmy mogą prowadzić badania rynkowe i zrozumieć potrzeby swoich klientów, co pozwala im dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów (np. analiza danych ruchu na fanpage na Facebooku).
3. Reklama i marketing:
Media społecznościowe są również używane przez firmy jako narzędzie do promocji swoich produktów i usług. Firma może wykorzystać platformy społecznościowe do promowania swojej marki, produktów i usług poprzez publikowanie treści, takich jak zdjęcia, filmy i wpisy (posty). Ponadto przedsiębiorstwa, które posiadają konta social media mogą również wykorzystać płatne kampanie reklamowe na platformach społecznościowych, takie jak Facebook Ads, Twitter Ads czy LinkedIn Ads, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zwiększyć swoją widoczność wśród konkurencji.
4. Zwiększenie zaangażowania klientów:
Poprzez publikowanie na portalach społęcznościowych wartościowych treści, takich jak poradniki, infografiki, artykuły i filmy, które są interesujące i pomocne dla odbiorców firma może zachęcić swoich potencjalnych klientów do siebie. Przy pomocy narzędzi, takie jak ankiety, quizy i sondy, firma może angażować swoich użytkowników i zbierać informacje na temat ich preferencji i potrzeb.
5. Udostępnianie i współdzielenia treści:
Media społecznościowe umożliwiają użytkownikom dzielenie się informacjami, zdjęciami i wideo z innymi ludźmi (np. YouTube, Instagram). Dzięki social mediom firmy mogą dzielić się aktualnościami dotyczącymi jej działalności, takimi jak nowe produkty lub usługi, nowe otwarcia sklepów czy udział w wydarzeniach branżowych.
6. Pozyskiwanie informacji o klientach:
Za pomocą narzędzi analitycznych dostępnych w serwisach społecznościowych, firmy mogą monitorować aktywności swoich klientów, np. jakie treści lubią, co komentują, czy które produkty przeglądają. Dzięki temu firma może poznać preferencje i potrzeby swoich klientów. Ponadto dzięki social mediom firmy mogą w łatwy sposób zbierać opinie i oceny od klientów. Firma może zadawać pytania, prowadzić ankiety, czy pytać o opinię w komentarzach.
7. Zwiększenie sprzedaży:
Media społecznościowe umożliwiają firmom promowanie swoich produktów i usług oraz zachęcanie klientów do ich zakupu. Firma może skierować swoje kampanie do konkretnych grup docelowych sowich odbiorców i zwiększyć skuteczność swoich działań marketingo-sprzedażowych. Ponadto na portalach społecznościowych może informować o oferta specjalnych, zniżkach, kodach rabatowych i okresowych akcjach promocyjnych ograniczonych czasowe – wszystko to może w skuteczny sposób przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zmotywować ich do zakupu.
8. Budowanie relacji z partnerami biznesowymi:
W mediach społecznościowych można znaleźć wiele grup związanych z branżą, w której działa firma. Udział w takich grupach umożliwia nawiązanie kontaktu z innymi przedstawicielami branży. Ponadto istnieją portale „dedykowane kontaktom biznesowym” takie jak: LinkedIn, Twitter.
9. Monitorowanie opinii o firmie:
Aby monitorować opinie o firmie za pomocą mediów społecznościowych, firma może wykorzystać narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych, takie jak Hootsuite, Sprout Social, Brand24 czy Mention. Te narzędzia pozwalają na monitorowanie wzmianek o firmie w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn.
10. Badania rynku:
Media społecznościowe umożliwiają firmom prowadzenie badań rynku i zbieranie danych dotyczących zachowań konsumentów, co może pomóc w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii marketingowej.
11. Współpraca z influencerami:
Media społecznościowe umożliwiają firmom współpracę z influencerami i celebrytami, którzy mogą pomóc w promowaniu produktów i usług marki. Influencerzy i celebryci mają zasięg i oddziaływanie na swoich fanów, co sprawia, że są oni wartościowymi partnerami biznesowymi dla wielu firm. Firmy często wysyłają influencerom swoje produkty, aby mogli je przetestować i opowiedzieć o nich swoim fanom. Influencerzy mogą również publikować sponsorowane posty, w których reklamują produkty firmy.
12. Rekrutacji pracowników:
Dzięki mediom społecznościowym firma może przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów, którzy szukają pracy. Ponadto firma, by dotrzeć do bardziej wyspecjalizowanej grupy odbiorców, np. ludzi z określonymi umiejętnościami lub doświadczeniem w danej branży może wykorzystać płatne reklamy, które oferują portale społecznościowe.
Media społecznościowe są bardzo demokratycznym narzędziem, które daje szansę zaistnienia nawet najmniejszym firmom. Główne funkcje social mediów to: komunikacyjna (np. fora, czaty), budowanie i podtrzymywanie wzajemnych relacji (np. grupy branżowe na Facebooku), współdzielenie treści (np. YouTube, Facebook), prezentacja opinii i poglądów (np. blogi, grupy branżowe na Facebooku) oraz funkcja pozyskiwanie informacji (np. fanpage).