Identyfikacja wizualna firmy – co to jest? Jak zrobić?
W dobie postępu technologicznego oraz dużej konkurencji firmy muszą znajdywać różne sposoby na wyróżnienie się na tle innych przedsiębiorstw. Jednym z takich sposobów jest zbudowanie rozpoznawalnej marki. Pierwszy kontakt konsumentów z marką firmy odbywa się za pomocą różnych elementów identyfikacji wizualnej.
Przez stworzenie odpowiedniej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwo, począwszy od logo aż po materiały reklamowe, może nie tylko skutecznie wejść na rynek, ale przede wszystkim dłużej wyróżniać się na tle konkurentów. Warto jednak pamiętać, że wybór identyfikacji wizualnej swojego przedsiębiorstwa to zawsze decyzja na lata, dlatego też musi być dokładnie przemyślana i zaplanowana – nic nie może być tutaj przypadkowe.
identyfikacja wizualna firmy – co to jest?
Identyfikacja wizualna to narzędzie, które służy kreowaniu wizerunku marki w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstwa. Podstawowym jego celem jest wyróżnienie marki na rynku spośród rozwiązań konkurencyjnych poprzez spójny i czytelny przekaz. W praktyce jest to zestaw grafik, który firma będzie stosować według określonych przez autora (projektanta) reguł. To właśnie Identyfikacja wizualna kształtuje odbiór marki oraz wpływa na pierwsze wrażenie konsumentów odnośnie przedsiębiorstwa. Czym w takim razie jest identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna firmy – (z ang. corporate identity) – całość symboliki stosowanej przez firmę, czyli wszystko, co składa się na zewnętrzny wizerunek i buduje rozpoznawalność w otoczeniu (wszystko, co pozwala„na zewnątrz” firmę rozpoznać). Elementy identyfikacji wizualnej wykorzystywane są silnie do budowy relacji z otoczeniem poprzez utrzymanie jednolitego i rozpoznawalnego wizerunku. Na system identyfikacji wizualnej składają się między innymi takie elementy jak:
• znak i logotyp firmowy (znak marki) czyli symbol firmy,
• kolorystyka firmowa (kolory firmowe),
• typografia firmowa – wielkość i krój czcionek,
• szata materiałów drukowanych firmy (papier, koperty, dokumenty, bilety, rachunki i faktury i inne),
• dress code pracowników – ubiór i identyfikatory pracowników,
• wzory materiałów reklamowych (w tym multimedialnych np. materiałów audiowizualnych, prezentacji multimedialnych),
• materiały drukowane dla celów public relations (szata materiałów drukowanych),
• wygląd strony internetowej (layout witryny internetowej) i mediów,
• design (aranżacja wnętrz) siedziby i otoczenia firmy (np. wystrój budynków, stoisk targowych i punktów sprzedaży),
• informacja wizualna – tablice informacyjne, szyldy firmowe,
• opakowania produktów (forma, kształt, tekstura i design),
• inne elementy identyfikacji (np. gadżety, maskotka firmy, upominki z logotypem).
Są to elementy, poprzez które buduje się relacje z otoczeniem. Projektując system identyfikacji wizualnej firmy należy pamiętać, że powinien on być zgodny z profilem oraz specyfiką firmą. Zestaw reguł oraz konsekwentnie zaprojektowanych wzorców tworzący identyfikację wizualną firmy zwany jest systemem identyfikacji wizualnej.
W Polsce jedną z pierwszych firm, które stworzyły własny, kompleksowy system identyfikacji wizualnej, były Polskie Linie Lotnicze LOT. Elementem charakterystycznym jest kolorystyka: wszystkie elementy wizualne i materiały (logo, druki, bilety lotnicze) były utrzymane w jednolitym odcieniu granatu. Ponadto cała flota (samoloty, samochody służbowe) oraz ubiór kadry pracowniczej również wpisują się w tą identyfikację wizualną, która pozostaje niezmieniona od wielu lat.
Jakie cechy powinna posiadać identyfikacja wizualna firmy?
Najważniejszą cechą każdej identyfikacji wizualnej jest jej spójność. Konsument powinien móc jednoznacznie rozpoznać dany produkt spośród konkurencji. Nie jest to jednak jedyna cecha, o której należy pamiętać tworząc identyfikacje wizualną. Poniżej znajdziesz cechy, które powinny być głównymi wyznacznikami podczas projektowania.
1. Zgodność z polityką i wizerunkiem przedsiębiorstwa
W procesie kreowania identyfikacji wizualnej należy skupić się nie tylko na kwestiach wizualnych, ale przede wszystkim na fundamentalnych założeniach i idei działalności gospodarczej firmy. Cele przedsiębiorstwa oraz kierunki jego działania, definiują swojego odbiorcę i sposób, w jaki potencjalni klienci mają tę firmę odbierać. Należy zatem dostosować projekty tak, aby podkreślić założenia biznesowe i wizerunkowe oferty firmy. Przykładem może być tutaj firma produkująca opakowania z papieru, dbająca jednocześnie o ekologie.
2. Dopasowanie do charakteru działalności przedsiębiorstwa
Identyfikacja wizualna powinna odzwierciedlać działalność i charakter firmy i jej oferty. Na przykład – zakładu pogrzebowe nie powinny stosować w swoich oznaczeniach graficznych jaskrawych kolorów. Taka kolorystyka nie pasują do charakteru okoliczności, w jakich korzysta się z usług tych firm. W przeciwnej sytuacji znajdują się przedszkola i żłobki. Te zaś nie powinny stosować kolorów ciemnych takich jak: granat, brąz, czerń. Zastosowanie takich kolorów może negatywnie wpłynąć na obiór takiej firmy przez potencjalnych klientów – rodziców, którzy dostaną sygnał, że ich dziecko może nie być szczęśliwe w tym miejscu.
3. Budzące zainteresowanie
Identyfikacja wizualna firmy powinna być ciekawa i przykuwająca wzrok jej odbiorców. Nawet najlepszy projekt może zniknąć w morzu lepszych pomysłów. Nie zawsze liczyć się sama jakość oprawy graficznej i jej wykonania, a pomysł.
4. Oczywistość i unikalność
Skojarzenia z symbolami i kolorami powinny być oczywiste (żeby nie wprowadzić konsternacji u odbiorcy), ale jednocześnie na tyle unikalne, aby nie przywołać skojarzeń z konkurencją.
To właśnie unikalność zdaje się być oczywistym skojarzeniem do słowa „identyfikacja”. Tak więc identyfikacja wizualna powinna pomagać wyróżnić się danej firmie na rynku. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu niebanalnych symboli, kształtów. Warto mieć na uwadze to, że korzystanie z narzędzi wizualnych bardzo podobnych do konkurencji powoduje, że całe założenie identyfikacji nie zostanie spełnione.
5. Funkcjonalne
Elementy identyfikacji wizualnej używane będą w różnych warunkach, w różnym kontekście i na różnych materiałach – i w każdym przypadku odbiorca musi być w stanie rozpoznać logo. Tak więc dobrze przygotowane i przemyślane identyfikacji wizualna firmy powinna być „prosta w obsłudze” wszędzie tam gdzie jest używana (np. w strategii biznesowa, e-marketing)
6. Zauważalność i zapamiętywalność
Należy mieć na uwadze fakt, że elementy identyfikacji wizualnej nie będą zmieniały się tak często jak reklama czy inne narzędzia promocji. Elementy wytworzone na potrzeby identyfikacji wizualnej firmy powinny być zatem ponadczasowe, a przynajmniej tak zaprojektowane, żeby ich wygląd nie odbiegał za bardzo od trendów za 5, a nawet 10 lat.
7. Wywoływanie pozytywnych skojarzeń
Identyfikacja powinna być neutralna pod kątem politycznym, kulturowym i religijnym. Elementy identyfikacji nie powinny kojarzyć się z sytuacjami, postaciami negatywnie nacechowanymi bądź takimi, które budzą skrajne emocje.
8. Rozwojowa
Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna firmy powinna trochę przewidywać nieprzewidziane. Powinna dawać możliwości zmiany i rozwoju, o których jeszcze nie wiemy. Jeśli w momencie tworzenia identyfikacji nie uda się uwzględnić i zaprojektować wszystkich jej elementów, to jej struktura powinna być na tyle elastyczna, aby możliwe było doprojektowanie kolejnych elementów w przyszłości.
Wszystkie te cechy łączą się ze sobą, jednocześnie mocno oddziaływując na siebie nawzajem. Podczas procesu projektowania warto pamiętać o każdej z nich.