Medium społecznościowe – czym jest? Serwisy społecznościowe na topie.
Rozwój technologii internetowych i narzędzi, które stanowią część życia codziennego, wpływa na ilość treści i multimediów, która generowana jest coraz szybciej i w większych ilościach. Współczesny użytkownik sieci jest niezależnym twórcą aktywnie działający na portalach social media. Każde medium społecznościowe stara się przyciągnąć do siebie jak najwięcej fanów. Jakie są obecnie na topie?
Medium społecznościowe takie jak: facebook, instagram, tik tok – to już nieodłączny atrybut naszej rzeczywistości. Z serwisów social media korzystają niemal wszyscy. Od rodzimych polityków, celebrytów, działaczy społecznych po postacie z bajek czy bohaterów reklam. Wydawać by się mogło, że obecnie życie bez mediów społecznościowych nie istnieje. W końcu, jak mówią młodsi ich zwolennicy – jeśli nie ma Cię na „fejsie” to nie istniejesz. Jednym zdaniem, życie społeczne w dużej mierze przenosi się do rzeczywistości wirtualnej wewnątrz serwisów społecznościowych.
Medium społecznościowe – czym jest?
Rozpoczynając temat dotyczący social media, warto na początek odpowiedzieć sobie na pytanie – czym jest medium społecznościowe? W Internecie i w pozostałych mediach, jest określany portalem/stroną www/blogiem lub aplikacją internetową, która umożliwia za pomocą komputera lub urządzeń mobilnych, na dzielenie się w sieci własnymi opiniami, uwagami na różne tematy, ale i udostępnianiem treści i multimediów własnego autorstwa.
Serwisy społecznościowe wyróżniają się kilkoma charakterystycznymi cechami, dzięki którym można odróżnić je od innych stron/aplikacji aspirujących do tej grupy. Najważniejszą i najbardziej charakterystyczną cechą porali social media jest ich zawartość i treść, która tworzona jest przez samych użytkowników. Wpisy, posty i multimedia przygotowywana przez zarejestrowanych fanów, są przez nich publikowana a następnie: udostępniane, komentowane i oceniane. Miejsce publikacji treści, może być udostępniane do wglądu dla każdego internauty, jednak częściej spotykany jest wymóg posiadania własnego unikalnego i zarejestrowanego konta użytkownika. Co jest charakterystyczne – tak tworzone opinie, wypowiedzi nie są usuwane z biegiem czasu (chyba że zawierają treści zabronione). Zawartości wszystkich publikowanych zasobów autorstwa użytkownika są dostępne w długiej perspektywie czasu, również do dalszej dyskusji, oceny, opiniowania.
Serwisy społecznościowe na topie
W Internecie dostępnych jest wiele różnych portali społecznościowych, tych mniejszych działających w obszarze lokalnym, jak i tych dużych, globalnych, najbardziej popularnych i znanych na całym Świecie. Popularność social media może być różna, w zależności od położenia geograficznego i tak np. medium społecznościowe popularne w Europie, może być ledwo znane w Ameryce Południowej.
Dane z raportów o popularności social media są różne. Analizując serwisy społecznościowe względem popularności i skali w jakiej występują globalnie – do najpopularniejszych mediów należą: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Snapchat, WhatsApp i Linkedin. Co ważne, to właśnie te portale sa najczęsciej wykorzystywane do działań marketingowych.
Chcąc sprawnie poruszać się w świecie stron i aplikacji typu medium społecznościowe, należy poznać specyfikę i charakterystykę tych najbardziej znanych na całym Świecie (raport Hootsuite „Digital 2020”).
źródło: raport Hootsuite „Digital 2020”
Facebook – TOP 1 medium społecznościowe
Facebook to najpopularniejsze (2,5 miliarda użytkowników) medium społecznościowe dostępne na komputery i urządzenia mobilne. Gromadzi miliony aktywnych użytkowników, do których grona co minutę dołącza 400 nowych użytkowników. Jego główną zasadą działania jest podtrzymanie relacji i kontaktu z ludźmi, określanymi przez serwis mianem „znajomych”. Do pełnego korzystania z tego medium wymagane jest zarejestrowanie konta. Portal umożliwia wyszukiwanie oraz dodawanie innych użytkowników do własnej listy kontaktów, po wcześniejszym potwierdzeniu zgody po drugiej stronie. Dzięki temu mamy możliwość przeglądania, komentowania i tzw. lajkowania (polubienia) wpisów, zdjęć, komentarzy, umieszczanych przez innych właścicieli kont użytkowników znajdujących się w kręgu naszych znajomych. Zarejestrowani użytkownicy mają możliwość dzielenia się różnego rodzaju treściami – zarówno tekstowymi, jak i multimedialnymi (filmy i zdjęcia). Szacuje się, że przeciętny użytkownik facebooka spędza na nim 58.5 minuty dziennie.
Facebook posiada wbudowany komunikator, dzięki czemu każdy użytkownik może się komunikować z innymi kontami za pomocą treści, rozmowy audio/wideo, a także przesyłają różnego rodzaju pliki (ich wielkość jest ograniczona). Uważa się, że to właśnie łatwość obsługi i komunikacji pomiędzy użytkownikami sprawia, iż Facebook jest tak popularny.
YouTube – TOP 2 medium społecznościowe
Youtube jest to popularny (1,9 miliarda użytkowników) portal społecznościowy gromadzący w swoim zasięgu aktywnych internautów poszukujących w sieci największych zbiorów filmów. Udostępniającym zarejestrowanym użytkownikom możliwość zamieszczania, publikowania, komentowania i oceniania filmów. Pierwotnie zaprojektowany na komputery, silną popularność zyskał jako aplikacja na urządzenia mobilne. Z YouTube może korzystać każdy. Niezarejestrowani użytkownicy mają dostęp do publicznie opublikowanych materiałów, mogą je przeglądać i oglądać. Jednak do pełnego korzystania z serwisu potrzebna jest rejestracja i utworzenie konta użytkonika.
Użytkownicy dzielą się materiałami publikując je pod własnym kontem lub tworząc tak zwane kanały, gdzie umieszczane są tematyczne filmy dla danych grup użytkowników. Zarejestrowany użytkownik może, tworzyć własne listy przeglądanych filmów lub kanałów. Po zapisaniu się na kanał tzw. subskrypcji użytkownik będzie informowany o nowościach umieszczanych przez właścićela kanału – youtubera.
Serwis Youtube to nie tylko miejsce do publikacji tworzonych filmów i oglądania filmów innych użytkowników. Portal ten umożliwia nam między innymi prowadzenie alternatywnych do tradycyjnie pisanych blogów – vlogów. Są to wideo blogi, dzięki którym youtuber określany vlogerem może przedstawiać swoje zainteresowania, opinie i poglądy na różny temat. Ponadto portal Youtube umożliwia prowadzenie relacji video na żywo tzw. livestreamu.
WhatsApp – TOP 3 medium społecznościowe
WhatsApp to bardzo popularna (5 miliardów pobrań z sklepu Google Play) aplikacja, które nieustannie zwiększa swoją popularność wśród użytkowników telefonów typu smartfon. Umożliwia szybką, bezpłatną komunikację poprzez wiadomości tekstowe i głosowe, co jest alternatywą dla płatnych smsów i połączeń telefonicznych. WhatsApp do tego celu nie wykorzystuje połączeń telefonicznych, a dostęp telefonu do internetu. Aplikacja ta oferuje możliwość tworzenia odpowiednich grup kontaktu i pozwala na łączenie się z wybranymi osobami – wysyłając różnego rodzaju pliki i załączniki. Ponadto, dzielenie się zdjęciami odbywa się bez większej utraty ich jakości.
WhatsApp jest wykorzystywany do kontakt codziennie przez 1 miliard jego użytkowników. W tym samym czasie na jego serwery wysyłanych jest ponad 55 miliardów wiadomości, 4,5 miliarda zdjęć i 1 miliard filmów.