Praca grupowa online – wyzwanie e-learningu
Kursy e-learningowe mogą mieć różną formę. Jedną z trudniejszych i pełnych wyzwań dla projektanta kursu są szkolenia zdalne realizowane w grupie. Takie szkolenia online muszą być pod stałą kontrolą prowadzącego oraz mają pewne ograniczenia.
Szkolenia e-learningowe mogą zakładać zarówno indywidualną naukę, gdzie to uczący samodzielnie biorą udział w procesie kształcenia, wykorzystując dostępne do tego narzędzia zintegrowane w kursie. Mogą także wspierać grupowe uczenie (wówczas, gdy zakładają interakcję z innymi użytkownikami – np. czaty, rozgrywki, audio- i wideokonferencje).
Praca grupowa a indywidualna
Indywidualizacja uczenia się oznacza, że słuchacz sam określa tempo, czas i miejsce korzystania z kursu online. To pozwala dostosować sposób uczenia się do preferencji i możliwości uczącego się. Ten rodzaj e-learningu wymaga systematyczności i sumienności – nie motywuje uczestnika szkolenia ani moderator kursu, ani inni uczestnicy.
Przy kursach, które zakładają formy wspierające interakcję pomiędzy użytkownikami kursu i pracę grupową (wirtualne grupy/klasy, rozgrywki z wieloma graczami) należy założyć, że w trakcie kursu uczestnicy będą musieli wyznaczyć wspólne terminy aktywności edukacyjnej dla całej grupy, które będą wymagały obecności wszystkich słuchaczy np. na platformie e-learningowej. Przy takich kursach buduje się „wirtualna społeczność”, co sprzyja jednak motywacji uczestniczenia w kursie oraz wymianie spostrzeżeń i wiedzy między uczestnikami.
Nazwa i opis Zalety Wady praca jednostkowa/indywidualna – uczestnik szkolenia uczy się i realizuje zadania niezależnie od współtowarzyszy Możliwa indywidualizacja treści i tempa uczenia się, prosta w realizacji Droga, niski poziom socjalizacji i współpracy uczestników szkolenia praca zbiorowa – umożliwia jednoczesny udział wszystkich uczestników szkolenia w procesie kształcenia Tania, możliwy wysoki poziom socjalizacji i współpracy uczestników szkolenia Brak indywidualizacji treści i tempa uczenia się, trudność w utrzymywaniu dyscypliny
Praca grupowa – ale oceniana indywidualnie!
Kursy online stwarzają okazję do indywidualizacji procesu nauczania, ponieważ uczący się mogą dostosować tempo swojej pracy do własnych preferencji, zainteresowań oraz potrzeb. Większość kursów w kształceniu na odległość opiera się na pracy indywidualnej, choć e-learning nie wyklucza form pracy grupowej. Przy projektowaniu aktywności grupowych, należy pamiętać o tym, że praca w środowisku wirtualnym wykonywana przez osoby które się nie znają, może być trudna, ponieważ uczestnicy przejawiają różną motywację do wykonywania zadania.
Błędem ze strony prowadzących szkolenia jest ocenianie tylko efektów pracy grupowej, bez oceniania indywidualnego wkładu pracy każdej z osób. Należy mieć na uwadze, że grupę stanowią różne osoby. W jednej grupie mogą znaleźć się osoby zmotywowane, gotowe do uzupełniania i poprawiania pracy innych, ale także takie, które niezbyt są zmotywowane do wykonywania zadania. Zatem, należy oceniać indywidualną pracę każdej z osób – nie zapominając o motywacji do dbania o wspólny efekt wykonania każdej aktywności.
Podsumowanie – praca grupowa
Praca grupowa podczas zajęć stacjonarnych urozmaica i daje możliwość lepszej i efektywniejszej pracy. Praca grupowa podczas kursu zdalnego jest trudna do zrealizowania. Ludzie współpracujący w świecie zdalnym nie znają się i nie są w stanie spotkać się w jednym miejscu i w tym samym czasie. Brakuje kontaktu i żywej współpracy. Dobór do grupy jest zwykle przypadkowy a ilość i stopień zadań wysoki. Nie wszyscy są chętni i zainteresowani. Jedni mają wysoką motywację i pracują lepiej, inni wycofują się. Brak kontaktu powoduje brak kontroli.
Przestrzeń wirtualna skłania raczej do pracy samodzielnej i bycia odpowiedzialnym za siebie i swój czas.