Rodzaje użytkowników Internetu

Czy zastanawialiście się nad tym, czy zachowanie ludzi w Internecie znacząco odbiega od tego „w realu”? Z pewnością jakieś różnice są, w końcu wiemy już, że Internet – jako medium – kształtuje „otoczenie” w jakim odbywa się komunikacja.

Nierozsądne wydaje się więc generalizowanie i mówienie o „wszystkich internautach” – w końcu na żywo jesteśmy bardzo różni od siebie, czemu inaczej miałoby być w Internecie? Do jednej z najczęściej przywoływanych obiegowych opinii należy ta, która mówi o wzmaganiu przez Internet zachowań niebezpiecznych, agresywnych czy nieetycznych.

Osoby agresywne (czy w inny sposób „trudne”) mogą znacząco utrudnić nam życie, również zawodowe, szczególnie, gdy wykonujemy pracę związaną z szkoleniami online (e-learning) czy pracą w mediach elektronicznych (jak np. portale informacyjne). Warto znać przyczyny choroby, by móc ją leczyć.

Typy internautów – rodzaje użytkowników sieci internetowej

Na początku dobrze byłoby ustalić, jakie typy użytkowników Internetu możemy wyodrębnić (by nie zajmować się jednolitą, bliżej nieokreśloną masą „internautów”). Próby segmentacji użytkowników prowadzone są od kilku lat (z powodzeniem) na podstawie autentycznych danych zbieranych m.in. przez pliki cookies oraz przez regularne badania ilościowe (z użyciem kwestionariuszy).

Kursy online z Grafiki

Bardzo ciekawą typologię użytkowników przedstawia np. agencja badawcza TNS – nazywa ją „Digital Lifestyles” (w wolnym tłumaczeniu – cyfrowe style życia). W ramach badania cyfrowych stylów życia wyodrębniono szereg czynności, podejmowanych najczęściej przez badanych (np. wyszukiwanie informacji, korzystanie z social mediów, zakupy, korespondencja, płacenie rachunków itp.). Następnie szukano prawidłowości w podejmowaniu ich – czy występują jakieś stale powtarzające się „kompozycje” zachowań? Okazało się, że tak, i w ten sposób wyodrębniono 6 typów użytkowników Internetu:

1.„Networker” – czyli osoba zajmująca się w Internecie głównie rozbudowywaniem relacji i podtrzymywaniem ich. Z reguły nie wyraża swoich opinii online, ale skupia się na kontaktowaniu się z osobami, dla których inaczej nie miałaby czasu.

2.„Functional” – czyli osoba używająca Internet jako narzędzia do osiągania własnych celów, głównie organizacyjnych. Rzadko zabiera głos w Internecie; zazwyczaj przegląda portale informacyjne, prognozy pogodny, koresponduje, płaci rachunki i robi zakupy.

3.„Knowledge seeker” – czyli osoba korzystająca z Internetu, by dowiedzieć się więcej (na każdy temat). Źródłem informacji są dla niej również social media i opinie innych użytkowników.

4.„Infulencer” – czyli osoba właściwie żyjąca w Internecie i Internetem. Dostęp do Internetu jest jej potrzebny jak powietrze, by mieć wpływ na innych ludzi. Często prowadzi bloga (lub w inny sposób „wkłada” nowe treści do sieci), intensywnie korzysta z social mediów, dba o to, by była widziana w Internecie.

5.„Communicator” – czyli osoba, która w „realnym” świecie również potrzebuje nieustannej komunikacji z innymi ludźmi i wymiany poglądów, opinii, komentarzy, a teraz wykorzystuje nowe technologie, by w pełni realizować to pragnienie.

6.„Aspirerer” – czyli osoba, która jest w Internecie nowa i dopiero ustala, do czego będzie on jej potrzebny. Próbuje więc wielu sposobów używania go.

Podział ten uświadamia nam, jak różne są cele, dla których wchodzi się do Internetu i zaczyna go używać. Widać jak na dłoni, że nie wszyscy chcą i lubią oznajmiać całemu światu swoje myśli – duża część komunikuje się tylko w gronie współpracowników i znajomych. Możemy więc spodziewać się, że zachowania niepokojące, nieetyczne najłatwiej będzie zaobserwować w grupach wychodzących poza ten krąg lub dopiero rozpoczynających swoją przygodę z Internetem (np. dzieci).

Kurs online: E-learning - Jak stworzyć kurs online?

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 2 Ocena: 5]
Share Now