Ruch na stronie internetowej – jak sprawdzić?
Twarzą wielu firm, blogerów i twórców internetowych w sieci jest ich strona internetowa. To do niej każdy właściciel witryny chce przyciągnąć internautów. Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej?
Przy realizacji wszelkich działań w Internecie (szczególnie – związanych z e-marketingiem), konieczna jest bieżąca weryfikacja ich aktualnego stanu. Dzięki monitoringowi i analityce możemy zdecydować, jakie działania są warte kontynuacji, a na jakim etapie popełniamy błędy.
Parametry opisujące ruch na stronie internetowej
Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy Wasze działania promocyjne w Internecie są skuteczne, jest pomiar aktywności internautów na Waszej stronie www. Istnieją firmy i agencje, którym można zlecić sporządzenie statystyki z oglądalności witryn. Można to również zrobić samemu, np. za pomocą specjalnych programów przeprowadzić analizę logów.
Najważniejsze informacje, których mogą dostarczyć programy analizujące ruch na stronie internetowej, to:
• liczba wywołań, czyli wszystkich plików pobranych z serwera, włączając w to np. pliki graficzne lub systemowe,
• liczba odsłon, czyli wszystkich pobranych z serwera stron www,
• liczba wizyt, czyli sesji połączeniowych z danym serwisem,
• liczba użytkowników, czyli zidentyfikowanych komputerów łączących się z serwisem,
• ranking najpopularniejszych stron w serwisie, czyli lista najczęściej odwiedzanych przez internautów stron znajdujących się na poddanym analizie serwerze,
• ranking stron, z których nastąpiło odwołanie, czyli stron, które skierowały internautę do serwisu,
• ranking szukanych słów.
Oprócz wymienionych parametrów istnieje wiele innych, które mogą zliczać programy analizujące ruch na witrynie np.: wiek, płeć, miejsce, z którego użytkownik łączył się z serwerem oraz długości wizyty na stronie.
Google Analytics a ruch na stronie internetowej
Wśród narzędzi pomagających analizować funkcjonowanie strony www są systemy statystyczne, które zapisują i raportują ruch internautów na witrynie. Jednym z najbardziej wartościowych w tym obszarze jest Google Analytics. Narzędzie to jest bezpłatne i najbardziej rozbudowane, stąd cieszy się największą popularnością wśród administratorów stron internetowych.
Panel Google Analytics prezentuje pokaźną garść informacji. Korzystając z zakładek menu bocznego, można dotrzeć do praktycznie każdego wskaźnika, jaki tylko przejdzie nam do głowy. Ponadto narzędzie to daje możliwość tworzenia indywidualnych raportów, w których można mierzyć praktycznie wszystko.
Bieżąca weryfikacja wskaźników pozwoli na szybkie wyłapanie nawet najmniejszych anomalii w funkcjonowaniu strony internetowej i lub zachowaniu na niej jej użytkowników. Dzięki temu będziecie mogli w odpowiednim czasie podjąć kroki, które pomogą Wam poradzić sobie z kłopotem, zanim jeszcze w nie wpadniecie.
Zebrane dane statystyczne, dotyczące aktywności internautów na danej witrynie, należy umiejętnie zinterpretować. Dobrze jest porównać liczbę wizyt z liczbą użytkowników. Zwykle ta pierwsza jest zdecydowanie większa. Oznacza to, że przeciętny internauta odwiedza serwis kilkakrotnie w analizowanym okresie. Gdy liczba wizyt zbliża się do liczby internautów, mamy do czynienia ze zjawiskiem „niskiej lepkości serwisu”. Dzieje się tak, gdy internauci trafiają na daną stronę, ale już do niej nie powracają.
Z marketingowego punktu widzenia bardzo ważna jest liczba odsłon wszystkich stron serwisu w określonym czasie. Im jest ona większa, tym większe jest zainteresowanie daną witryną. Danę tą powinni monitorować wszyscy prowadzący stałe działanie e-marketingowej w sieci.
Sprawdzanie jaki mamy ruch na stronie internetowej to nie jedyne istotne informacje dla jej właścicieli. Przydatne może być też śledzenie rankingu strony w wyszukiwarkach oraz ranking szukanych słów kluczowych i ich lokalizacja w serwisie. Takie informacje uzyskać można prowadząc monitoring pozycji fraz kluczowych witryny.