Nauka zdalna – jak uczyć się online najefektywniej?
Nauka zdalna to coraz częściej codzienność wielu uczniów, kursantów i studentów. Większość wybiera ją świadomie z oferty jednostki edukacyjnej (szkoły/uczelni), dostrzegając, jakie niesie korzyści. Dla innych jest koniecznością.
Kluczowe jest, by odnaleźć się w tej sytuacji i nauczyć się wykorzystywać ją jak najlepiej – a korzyści nauki zdalnej są nie do przecenienia. Zarówno uczelnie (dostawcy treści szkoleniowych), jak i studenci/kursanci – bez trudu mogą wskazać szereg dobrych stron nauki na odległość.
Nie istnieją jednak rozwiązania idealne – również ta forma edukacji ma ograniczenia i wady. Jak uczyć się efektywnie w domu? Co zrobić, żeby mieć motywację do nauki?
Nauka zdalna – wady i zalety
Każdy, kto już uczył się zdalnie, zna korzyści, z jakimi się to wiąże – jednak dla niektórych jest to sytuacja zupełnie nowa. Jakie są pozytywne aspekty nauki zdalnej. To tylko niektóre z nich:
– Dowolne miejsce zamieszkania. Jeśli jesteś gotowy(-wa) na naukę zdalną, nie musisz wybierać tylko tych szkół/uczelni, które znajdują się w obrębie kilkunastu kilometrów od miejsca zamieszkania. Lokalizacja Cię nie ogranicza, a rynek edukacyjny stoi otworem!
– Oszczędność czasu. Pewnie nie raz spóźniłeś(-łaś) się do szkoły lub na uczelnie, stojąc w korkach. Ucząc się zdalnie oszczędzasz czas na dojazdy, a przy okazji nie narażasz się na związany z tym potencjalny stres. Możesz też więcej czasu spędzić z domownikami.
– Nieprzerywana kreatywność. Nigdy, jak właśnie ucząc się zdalnie, nie jesteś w stanie tak sobie zorganizować czasu na naukę, by w trakcie realizacji tematów wymagających skupienia i kreatywności nikt Ci nie przeszkadzał.
– Oszczędność pieniędzy. Ucząc się zdalnie, nie tylko oszczędzasz czas na dojazdy, ale również pieniądze na paliwo czy komunikację miejską.
Nie ma co ukrywać, że nauka zdalna (kursy online) oprócz wielu plusów ma też swoje minusy. Warto je poznać, żeby wiedzieć, jak można im przeciwdziałać lub ich uniknąć. To główne wady i ograniczenia nauki na odległość:
– Dekoncentracja. W domu wokół Ciebie jest tyle przedmiotów i sytuacji, które mogą Cię łatwo rozpraszać, a co za tym idzie – odciągać od nauki.
– Automotywacja. Trudno utrzymać samodyscyplinę i być zmotywowanym bez odpowiedniego planu działań i harmonogramu oraz jasno określonego celu.
– Własne biurko lub miejsca nauki. Czasem trudno o stałe miejsce na pracę z materiałem edukacyjnym. Przechodzenie „z kąta w kąt” nie sprzyja efektywności i może łatwo rozpraszać.
– Planowanie. Chaotyczne wykonywanie przypadkowych zadań, ćwiczeń i gier edukacyjnych często powoduje frustrację oraz obniża nasze zaangażowanie i motywację.
Nauka zdalna – co zrobić, by nauczyć się jak najwięcej?
1. Nie rozpoczynaj nauki od razu po tym, jak się obudzisz.
Jedną z pokus edukacji zdalnej jest rozpoczęcie nauki zaraz po przebudzeniu, jednak takie rozwiązanie nie sprzyja naszej efektywności i rozbija nam cały dzień.
Zastanów się i zdecyduj, o której godzinie zaczynasz naukę i siadaj do niej już po „ogarnięciu się”. Dla jednego może to być filiżanka kawy i poranna gimnastyka, dla kogoś innego porządne śniadanie i spacer z psem. Kluczowe jest, by zaplanować start nauki w momencie, który dla nas jest komfortowy.
2. Wyznasz jedno, odpowiednie miejsce nauki.
Jeśli ucząc się, chcesz czuć się komfortowo, wyznacz sobie optymalne miejsce: wygodne, uporządkowane, gdzie znajdują się wszystkie narzędzia niezbędne do nauki, a nie ma rozpraszaczy. Po skończeniu nauki zmień to miejsce – nie będziesz się wtedy czuć „cały czas w szkole” Niech kanapa będzie miejscem odpoczynku, którego Twój organizm nie kojarzy z obowiązkami edukacyjnymi.
Jeśli nie masz takiej możliwości, np. ze względu na małe mieszkanie, to po nauce odetnij się od niej przynajmniej „mentalnie”. Wstań od komputera, zmień na chwilę otoczenie, a potem wróć z nastawieniem na odpoczynek – np. żeby obejrzeć film czy przejrzeć portale społecznościowe. Twój organizm poczuje się wtedy tak, jakby „wrócił z uczelni do domu”.
3. Wyznacz ramy czasowe nauki i trzymaj się ustalonych wcześniej godzin zakończenia nauki.
Jeśli wyznaczysz sobie ramy czasowe nauki i ustalisz godzinę, o której kończysz obowiązki służbowe, będziesz pracować efektywniej. Twój mózg „nastawi się” na to, że w danym okresie „jest w szkole”. Będzie też wiedzieć, że ma ograniczony czas na wykonanie danego zadania. Dzięki temu szybciej uporasz się z częścią zadań edukacyjnych.
Planuj aktywności, które wykonasz danego dnia po nauce, To pomoże Ci w trzymaniu się godziny zakończenia wypełniania obowiązków. Nie muszą to być plany wyjścia poza dom. Możesz założyć, że po nauce poczytasz ulubioną książkę, obejrzysz film albo spędzisz czas z domownikami.
4. Zadbaj o właściwy strój – wygodny, ale schludny. Nie ucz się w piżamie.
Nauka w domu sprzyja temu, by dostosować ubiór do własnego dobrego samopoczucia. Jeżeli komfortowo czujesz się w dresie – czemu nie… Nie zapomnij tylko ubrać bardziej wyjściowego ubioru, gdy np. uczestniczysz w wideokonferencji z wykładowcą/nauczycielem
Pamiętaj jednak, że sam ubiór wpływa na naszą automotywację. Dla części osób bardzo istatne jest, by ubiór do nauki – nawet tej zdalnej – był choć trochę formalny i różnił się od ubioru, w jakim chodzimy po domu w wolnym czasie np. w weekend.
Zobacz, że takie połącznie będzie dla Ciebie nie tylko komfortowe, ale i doda Ci energii do nauki.
5. Zadbaj o to, żeby mieć dobre narzędzia do pracy z materiałem szkoleniowym.
Jeśli chcesz efektywnie zdobywać wiedzę, musisz mieć warunki do nauki i mieć na czym pracować. Warto zadbać o sprzęt i narzędzia dobrej jakości m.in. o dobre połączenie internetowe – to niezbędne szczególnie jako kanał komunikacyjny w nauce zdalnej oraz w nauce w formie e-learning (na platformie edukacyjnej)
Przy pracy w grupie, gdy chcesz poprosić o wsparcie luz zwyczajnie coś udostępnić, mogą przydać Ci się takie narzędzia jak Webex, Skype czy Hongouts Meet, Te aplikacje zdają egzamin nie tylko jako szybkie komunikatory – pozwalają również na współdzielenie ekranu, przydatne, gdy chcesz podzielić się z resztą efektami swojej pracy.
6. Zadbaj o właściwy tryb nauki zdalnej, dostosowany do siebie i pracy w grupie.
Nie istnieje idealny tryb nauki, który sprawdzi się u każdego. Jedni, niczym skowronki, lubią uczyć się od świtu. Inni, jak sowy, preferują aktywność w późniejszych godzinach. W pierwszej kolejności musisz dostosować godziny nauki do szkoły/uczelni, w jakiej się uczysz.
Pamiętaj, że wideokonferencje z prowadzącym lub praca grupowa podczas sesji zajęciowych wymaga Twojej obecności. Ustalając godziny nauki, miej to na uwadze, gdyż przy nauce zdalnej przepływ informacji nie odbywa się tak naturalnie jak w szkole czy na uczelni.
7. Zachowaj równowagę miedzy nauką a życiem prywatnym.
Przy nauce zdalnej łatwo o zatarcie się granicy między obowiązkami edukacyjnymi a życiem prywatnym. Dom jest miejsce specyficznym, gdzie jest wiele czynników i sprzętów, które mogą Cię rozkojarzyć.
Dlatego konieczne jest, by wyznaczyć sobie dwie graniczne godziny, w których uczymy się. Bez tego może się zdarzyć, że czynności domowe będą przeplatały się z obowiązkami nauki. Finalnie nauka będzie trwała nawet cały dzień.
8. Pamiętaj o odpowiednim poziomie motywacji.
Motywacja jest paliwem dla naszego działania. Z odpowiednim poziomem motywacji w jedno popołudnie możesz zrealizować postawione wcześniej założenia edukacyjne, które normalnie zajęłoby Ci kilka dni. I odwrotnie, bez odpowiedniej motywacji możesz stracić kilka dni i nic się nie nauczyć – gdy normalnie powinno Ci to zająć kilka godzin.
9. Ustal z domownikami, że nauka zdalna jest czasem dla ciebie.
Warto wyjaśnić domownikom, że nauka zdalna tożsama jest z tą w szkole lub na uczelni. To, że ktoś siedzi w domu, nie oznacza, że może „w międzyczasie zająć się innymi sprawami”.
Trzeba jasno ustalić, co i kiedy możesz zrobić, żeby potem nie borykać się z nierealnymi oczekiwaniami. Trzymaj się wyznaczonego planu dnia i podziel się nim z domownikami tak, by mogli również dostosować swoje plany. W ten sposób bezboleśnie zrealizujecie codzienne domowe zadania i wspólnie spędzicie czas wolny.
10. Pamiętaj o podsumowaniu dnia.
Dzień dobrej roboty – gdy na koniec dnia spojrzysz na wykonane przez ciebie założone zadania, zadaj sobie sam pytanie: czy ten dzień zaliczam do „dnia dobrej roboty”? Pozwoli Ci to ocenić efekty swojej nauki. Jeśli odpowiedź brzmi NIE – poszukaj przyczyny, dlaczego tak się stało.
Ważne, by zakończyć dzień stwierdzeniem, że był udany. Poczucie satysfakcji to najlepsza nagroda po intensywnej nauce – dodatkowym bonusem będzie motywacja do rozpoczęcia kolejnego dnia.