RTM, czyli Real Time Marketing – co to jest? Przykłady w mediach społecznościowych.
Real Time Marketing (RTM) to marketing czasu rzeczywistego. Polega on na wykorzystaniu ważnej informacji z życia społeczności, wydarzeń na świecie, trendu w popkulturze do spontanicznych i niezaplanowanych wcześniej działań marketingowych.
Real Time Marketing (w skrócie RTM) jest trendem w marketingu, który zmienia charakter komunikacji marketingowej w internetowej sieci. RTM to sposób na oryginalną promocję. Jest to nowoczesne podejście do komunikacji online. Wielu firmom daje nowe podstawy funkcjonowania w mediach społecznościowych, a zarazem wyznacza nowe standardy w komunikacji z użytkownikami Internetu – potencjalnymi klientami.
Real Time Marketing (RTM) – co to jest?
Real Time Marketing to działania promocyjne w których firma lub organizacja publikuje treści teraz – „na czasie”. Wykorzystując chwilę w której doszło do nagłego zainteresowania społecznego jakimś tematem (emocje chwili) firma może wiele zyskać. W komunikacji biznesowej, ten typ marketingu, jest odpowiednikiem, znanego z mediów informacyjnych – breaking news.
W Real Time Marketingu konieczna jest szybka reakcja (najlepiej długo przed szczytem zainteresowania wydarzeniem). W obecnych czasach wymaga niekiedy reakcji w ciągu kilku, kilkunastu minut. Taki materiał powinien być projektowany bez udziału kilkunastu osób i wielostopniowej akceptacji jej formy i treści – jednocześnie przy zachowaniu wysokiej jakości i profesjonalizmu.
Niezwykle ważne jest tutaj umiejętne „wstrzelenie się” z szybkim, trafnym przekazem, co wymaga od prowadzących działania refleksu i bardzo kreatywnego podejścia. Jest ona niezwykle trudna, gdyż należy stworzyć przekaz zgodny ze branżą firmy i stylem marki, a za razem autentyczny i adekwatny, gdyż odbiorcy szybko weryfikują sztuczność. Konieczne też jest, aby był on jak najbardziej zrozumiały dla adresatów.
Najczęściej firmy marketing RTM wykorzystują w celu prezentacji swoich produktów, usług, aktualnych promocji lub do kreowania swojej marki. Bardzo często treści real time marketingu skracają dystans między marką a kupującym i budują świadomość oferty firmy.
Real Time Marketing (RTM) stosowany w mediach społecznościowych
Real time marketing znajduje szczególne zastosowanie w mediach społecznościowych, gdzie liczba informacji pojawiających się w jeden dzień jest olbrzymia. Ten rodzaj marketingu najchętniej jest wykorzystywany na Twitterze, dość często też na Facebooku i Instagramie, gdyż na tych platformach treści są łatwo udostępniane i dzięki temu docierają do większej liczby odbiorców.
Prowadząca konta społecznościowe firma mówi o sobie tym, o czym ludzie chcą w tej chwili słuchać. Społeczność internetowa żyje wydarzeniami, które skupiają się wokół obecnego trendu – nowej sytuacji, tematów ją spajających i wydarzeń z nimi związanych. Real time marketing powinien być wykorzystany w temacie o których ludzie chcą mówić i chcą o tym słuchać. Komunikacja real time marketing ma formę żartobliwą. Odbiorcy przyjmują ją z lekkim przymrużeniem oka. Można ją określić jako „memową” (humorystycznego obrazka – memu).
Real Time Marketing (RTM) – przykłady
Przykład 1. Firma Oreo
Źródło: https://twitter.com/oreo/status/298246571718483968
W 2013 roku marka Oreo wykorzystała komunikację real time marketingu w mediach społecznościowych. Firma odniosła się do awarii prądu w czasie finału Superbowl (finałowego meczu ligi amerykańskiego futbolu). Kibice finał w momencie awarii wchodzili na Twittera, gdzie czekał na nich wpisy, mówiący o tym że ciasteczka Oreo można jeść także po ciemku. Post okazał się sukcesem. Użytkownicy Twittera udostępnili go ponad 15 tysięcy razy.
Przykład 2. Firma IKEA
Źródło: https://m.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10155952696287479/?type=3&source=48&__tn__=EHH-R
W 2018 roku firma IKEA reklamowała swoje krzesło o nazwie „Harry” przy okazji ślubu brytyjskiego księcia Harry’ego. Odnosząc się w ten sposób do wydarzenia ślubu jednego z najpopularniejszych książąt Europy reklama przygotowana przez IKEA znalazła się na granicy żartu z ważnego wydarzenia, które było relacjonowane na całym świecie.
Przykład 3. Firma IKEA
Źródło: https://www.facebook.com/ikea.au/posts/10156375728598288?comment_id=10156377064948288
Firma IKEA w 2018 roku wykorzystała do promocji swoich produktów motyw filmowy. Post nawiązujący do sagi Star Wars został opublikowany w jego dzień – 4 maja (Dzień Gwiezdnych wojen). Post reklamował pelerynę przeciwdeszczową „KNALLA”, która odnosiła się do kluczowej postaci serii Star Wars, czyli Dartha Vadera.
Przykład 4. Firma IKEA
Źródło: https://m.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10156692316637479/?type=3&__tn__=H-R
W 2019 roku zostało opublikowane pierwsze zdjęcie czarnej dziury. Firma IKEA wykorzystała wydarzenie to do promocji swoich talerzy pod nazwą „DINERA”.