Analiza słów kluczowych – co to jest i jak ją zrobić?
Jedynym z najważniejszych aspektów tworzenia i promocji strony internetowej w wyszukiwarce Google jest wybór odpowiednich słów kluczowych. Dlaczego? Ponieważ, na bazie tych słów będzie później opierała się cała strategia pozycjonowania strony.
Wielu właścicieli stron www nie potrafi spojrzeć obiektywnie na własny serwis, a tym bardziej na słowa kluczowe. Przy ich doborze należy mieć świadomość, że hasła wpisywane przez Internautów często się różnią od tych, które przychodzą na myśl właścicielom strony.
Analiza słów kluczowych – co to jest?
Przed rozpoczęciem wszelkich działań pozycjonujących strony trzeba wybrać jak najbardziej optymalne słowa i frazy kluczowe – zbliżone do słów wpisywanych w wyszukiwarce w celu odnalezienia interesującej informacji. Trafny dobór słów kluczowych wymaga wykonania wielu analiz.
Wykonana analiza słów kluczowych będzie dyktować dalsze działania np. strategię SEO i tworzenia treści (content marketing). Czym jest analiza słów kluczowych?
Analiza słów kluczowych (znana również jako badanie słów kluczowych SEO) to proces identyfikowania terminów i wyrażeń, które użytkownicy wprowadzają do wyszukiwarek w celu znalezienia odpowiednich stron internetowych. Specjaliści ds. optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek (Specjaliści SEO) odkrywają te słowa i frazy kluczowe, aby dowiedzieć się, jak przyciągnąć użytkowników do docelowej witryny.
Analiza słów kluczowych jest pewnego rodzaju badaniem ujawniającym potencjalne luki informacji w sieci, które dają szanse – dla właścicieli witryn wypromować swój serwis. Tworzenie odpowiednich stron i optymalizowanie ich pod kątem sposobów wyszukiwania przez użytkowników (słów kluczowych) może prowadzić do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania tych słów kluczowych, zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania i liczby odwiedzających witrynę. Ponadto, analiza słów kluczowych może również wpływać na wyszukiwania płatne lub SEM poprzez identyfikację kosztu kliknięcia (CPC) i obliczenie kosztu potencjalnych ofert dla niektórych kluczowych haseł i wyrażeń.
Ważne dane słów kluczowych – analiza słów kluczowych
Przed rozpoczęciem szukania istotnych słów kluczowych dla danej strony www, należy zrozumieć dane opisujące słowa kluczowe podczas ich analizy. Każda z tych danych może być wartościowym źródłem informacji – pomocnym w wyborze słów kluczowych wartych uwagi (np. pod względem biznesowym).
Rodzaj słów kluczowych
Istnieją różne typy słów kluczowych. Warto zrozumieć, jaki ich rodzaj interesuje właściciela strony. Uzależniony jest on od postawionego celu i strategii działania (np. biznesowego) posiadacza witryny. Decydując się na dany typ słów kluczowych warto zdać sobie sprawę z jakimi trudnościami, ale też możliwościami ten rodzaj słów się wiąże.
1) Słowa kluczowe (head keywords)
• Pojedyncze słowo
• Niski współczynnik konwersji
• Wysoka liczba wyszukiwań
• Wysoka konkurencja
2) Słowa kluczowe z krótkim ogonem (body keywords)
• 2-3 słowa
• Średni współczynnik konwersji
• Średnia liczba wyszukiwań
• Umiarkowana konkurencja
3) Słowa kluczowe z długim ogonem (long-tail keywords)
• 4+ słowa
• Wysoki współczynnik konwersji
• Niska liczba wyszukiwani
• Niski konkurencja
Cel zapytania/poszukiwania
Jakie są intencje użytkowników kierujących zapytanie w wyszukiwarce? Jaki jest zamierzony cel poszukiwania danego słowa kluczowego? Zamiar wyszukiwania dzieli się na cztery różne kategorie:
• Informacyjne – zapytania koncentrujące się na znalezieniu określonych informacji lub odpowiedzi.
– Przykład: „co to jest analiza słów kluczowych?”
• Nawigacyjne – zapytania, które zazwyczaj obejmują nazwy marki, produktu lub usługi i służą do znalezienia określonej witryny lub strony.
– Przykład: „kontakt e-pasje”
• Komercyjne – zapytania, które informują o decyzjach zakupowych, ale nie są bezpośrednio powiązane z konwersjami i często obejmują porównania.
– Przykład: „najlepsze usługi e-marketingu”
• Transakcyjne – zapytania bezpośrednio związane z zakupem.
– Przykład: „cena usługi e-marketingu e-pasje”
Zrozumienie zamiaru wyszukiwania danego słowa kluczowego – pomaga określić, jaki rodzaj ruchu potencjalnie można przechwycić (jeśli strona www uzyska wysoką pozycję w rankingu dla tej frazy). Zdobycie wysokiej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wymaga zrozumienia zamiaru wyszukiwania danego słowa kluczowego. Należy się upewnić, że strona pasuje do zamiarów poszukiwań Internautów stawiających pytanie w wyszukiwarce.
Liczba wyszukiwań
Liczba operacji wyszukiwania jest zwykle przedstawiana w skali miesiąca (np. średnia miesięczna liczba wyszukiwań).Cecha ta zasadniczo informuje o potencjale ruchu związanym z danym słowem kluczowym. Dzięki tym danym można zobaczyć liczbę osób zainteresowanych tym tematem i oszacować potencjalną liczbę odwiedzających – jeśli storna uzyska wysoką pozycje w wyszukiwarce. Ponieważ strony mają ranking wielu słów kluczowych i odmian słów kluczowych, rzeczywisty potencjał ruchu organicznego jest często znacznie wyższy niż liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego.
Trudność słów kluczowych (konkurencyjność)
Trudność słów kluczowych jest ważnym miernikiem w analizie słów kluczowych, ponieważ jednocześnie mierzy poziomy konkurencji.
Warto poznać trudność słowa kluczowego, ponieważ konkurencyjność decyduje o tym, ile inwestycji będzie potrzebne, aby uzyskać rangę dla odpowiedniej kluczowej frazy. Jeśli strona nie ma zbudowanej marki w sieci, należy zaakceptować fakt, że po prostu nie będzie w stanie konkurować o niektóre słowa kluczowe. Istnieje jednak możliwość znalezienia potencjalnie nie konkurencyjnych słów kluczowych charakteryzujących się wysokim ruchem. Takie frazy są łatwiejsze do wypozycjonowania i nie wymagają dużych inwestycji.
Trudność słowa kluczowego można obliczyć za pomocą narzędzi SEO lub można ręcznie sprawdzić ich trudność, analizując wyniki wyszukiwania i jakość aktualnie ocenianych stron.
Wygląd strony wyników wyszukiwania (SERP)
Podczas analizy słów kluczowych należy wziąć pod uwagę wygląd strony wyników wyszukiwania (SERP), ponieważ narzucają one strukturę, formatowanie i wygląd stron.
Właściciel strony decydujący się na pozycjonowanie danego słowa kluczowego powinien sprawdzić SERP dla tej frazy i zobaczyć, które funkcje są obecne. Jeśli zobaczy filmy i obrazy w SERP odpowiadające wybranemu słowu kluczowemu – prawdopodobnie będziesz musiał osadzić filmy lub obrazy na swoich stronach, aby móc z nimi konkurować.
Należy jednak pamiętać, że wygląd wyników wyszukiwania wciąż ewoluuje, dlatego warto jest co jakiś czas kontrolować SERP dla ważnych słów kluczowych.
Czy analiza słów kluczowych jest ważna?
Analiza słów kluczowych jest podstawową praktyką SEO, ponieważ pomaga zrozumieć, w jaki sposób i dlaczego ludzie odwiedzają witrynę, w jaki sposób konkurenci przyciągają odwiedzających oraz ogólnie, w jaki sposób i jak często – odbiorcy danej strony www wyszukują ją w Internecie.
Analiza słów kluczowych i identyfikacja trendów wyszukiwania pomaga stworzyć strony, które najlepiej zaspokajają potrzeby odbiorców, zapewniając informacje, których szukają, i rozwiązując ich problemy.