Mity pokutujące na temat e-learningu

Popularność kursów prowadzonych przez Internet rośnie. Zainteresowanie rozwiązaniami e-learningowymi przez przedsiębiorstwa również. Mimo to na temat e-learningu funkcjonuje wiele mitów, które w sposób nieuprawniony przeinaczają jego rzeczywiste rozumienie. A o to jedne z nich… oraz fakty je obalające.

Mit 1. E-learning można wdrożyć w dwa tygodnie.

Fakt: Wdrożenie e-learningu to nie tylko instalacja systemu, ale również przemodelowanie wybranych procesów korporacyjnych firmy, zmiany postaw pracowniczych. Sukces wdrożenia zależy zatem od podjęcia wielu dodatkowych działań poza instalacją samego systemu do tworzenia e-learningu. Działania te niekiedy trwają wiele miesięcy a nawet lat.

Mit 2. E-learning polega na wdrożeniu platformy e-learningowej  (LMS).

Fakt: Teorię, że platforma LMS to jedyne poprawne rozwiązanie tworzenia e-learningu może głosić tylko osoba reprezentująca dostawcę tych właśnie systemów informatycznych. Wiele firm z powodzeniem stosuje w e-learningu inne funkcjonalności (nie wymagających instalacji systemu LMS) lub wręcz obywa się bez nich.

mity w e-learninguMit 3. E-learning jest zbyt drogi.

Fakt: Nakłady inwestycyjne zależą od specyfiki wdrożenia. Duże znaczenie ma tu wielkość firmy oraz wybrane rozwiązania. Wybór metodyki zdalnego nauczania oraz technik kształcenia determinuje cenę. Dostępne są systemy gier symulacyjnych i narzędzia do tworzenia interaktywnych ćwiczeń za kilkaset dolarów. Oczywiście możliwy jest również zakup licencji złożonych systemów online za kilkaset tysięcy dolarów.

.

Mit 4. Nie potrzebne jest wsparcie. Wystarczy tylko instalacja systemu.

Fakt: Sama instalacja skomplikowanych systemów szkoleniowych z reguły kończy się niskim stopniem wykorzystania. W większości sytuacji pracownicy działów szkoleniowych firmy nie radzą sobie z projektowaniem, zarządzaniem treścią szkoleń e-learningowych. Problemów tych jest mniej, jeśli taki system kupuje dla siebie firma z branży IT.

Mit 5. Bardziej opłacalny jest zakup tańszej licencji na użytkowanie systemu.

Fakt: Cena licencji to tylko jeden z czynników wpływających na ogólne koszty e-learningowego projektu. W wielu przypadkach licencja rzeczywiście jest tańsza, ale wymagania sprzętowe mogą być dużo wyższe. Ważnymi czynnikami są również łatwość i szybkość wdrożenia, warunki wsparcia technicznego, intuicyjność systemu, stabilność firmy oferującej produkt.

Kursy online z Grafiki

Mit 6. Specyficzna działalność firmy sprawia, że wdrożenie e-learningu dla niej nie ma sensu.

Fakt: Nikt nie twierdzi, że wdrożenie e-learningu dla każdej firmy jest korzystne. Każde wdrożenie musi być poprzedzone odpowiednią analizą zysków i strat z niego wynikających. Na ogół przemyślane instalacje są jednak dla firmy korzystne, wspomagając rozwój jej kadry pracowniczej.

Mit 7. Zdalne nauczanie jest słabe jakościowo, ponieważ nie ma bezpośredniego kontaktu z dydaktykiem.

Fakt: Po pierwsze nie istnieją dowody, mogące potwierdzić tę tezę. Nie ma także przesłanek do takiego sposobu myślenia, gdyż instytucje oferujące kształcenie e-learningowe starają się zapewnić jak najwyższą jakość swoich kursów, ponieważ rynek usług edukacyjnych jest bardzo konkurencyjny, szczególnie w Internecie, gdzie konkurencja może mieć wymiar światowy.

E-learning staje się nieodłączną formą edukacji i wraz z postępem technologicznym należy spodziewać się wzrostu jego znaczenia w procesach nauczania. Negatywne opinie na jego temat są zwykle spowodowane niepełnym zrozumieniem całej idei bądź wynikły z błędów, jakie mogły się pojawić w początkowych fazach jego funkcjonowania i utrwalane są jako stereotypy. Obiegowe mity związane z systemami e-learningowymi często kreowane są również przez osoby lub firmy, które nie zaimplementowały u siebie rozwiązań e-edukacji (kursy online) lub poniosły w tej dziedzinie porażkę.

Bez względu na trudności i wyzwania, jakie niesie z sobą zmiana metod kształcenia, wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji jest procesem koniecznym, ponieważ są to zmiany następujące we sferach współczesnego świata.

Kurs online: E-learning - Jak stworzyć kurs online?

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 4 Ocena: 5]
Share Now