Firma w internecie – monitorowanie opinii w sieci
Monitoring mediów polega na zbieraniu informacji pojawiających się w Internecie, w tym także w serwisach społecznościowych czy na prywatnych blogach. Można zająć się tym samemu lub wykupić taką usługę oferowaną przez firmę zajmującą się tym biznesowo (najlepiej specjalizującą się w tym).
Monitorowanie wpisów (czy to stron internetowych czy postów w social madia) na temat firmy, jej produktów lub oferowanych usług pozwala przede wszystkim zorientować się, kto się wypowiada (np. obecni klienci, influenserzy, konkurencja), w jakich okolicznościach (np. w związku z wprowadzeniem promocyjnej ceny), gdzie (np. w gazecie, na forach, blogach) i jak (opinie pozytywne lub negatywne).
Nie wystarczy jednak samo monitorowanie wpisów – należy je także przeanalizować. Jednym z obszarów analizy jest sprawdzenie wydźwięku monitorowanych wpisów nazywanego sentymentem. Analiza sentymentu polega na określeniu emocjonalnego nacechowania wypowiedzi użytkowników internetu, np. negatywna – „Wysokie ceny i fatalna obsługa. ODRADZAM!”, pozytywna – „Świetna OKAZJA! I bardzo profesjonalne podejście! Polecam!”
Analizie poddaje się wszystkie zebrane wpisy, pliki multimedialne (audio, wideo, grafiki itp.
Dzięki monitorowaniu i analizowaniu wpisów można odpowiednio zareagować na pojawiające się informacje o przedsiębiorstwie. Te pozytywne można wykorzystywać do promocji i poszukiwania potencjalnych klientów. Do negatywnych można się ustosunkować (np. w delikatny sposób odeprzeć argumenty). W przypadku portali social media warto skorzystać z funkcji powiadomień o nowych dyskusjach dotyczących danej marki, co pozwoli na natychmiastową reakcję osoby odpowiedzialnej w firmie za komunikację z klientami.
Aktywny monitoring mediów nie powinien ograniczać się do zbierania informacji o firmie pojawiających się w internecie. Powinna mu towarzyszyć szczegółowa analiza wpisów oraz podjęcie adekwatnych działań budujących wizerunek firmy.
Firma w internecie – zaplanowane działania
Przygotowanie działań promocyjnych firmy wymaga zgromadzenia danych na temat aktualnej sytuacji – jej opinie wśród jej klientów.
Wizerunkowe działania podejmowane w internecie powinny być dla współczesnych przedsiębiorców działaniem oczywistym i standardowym. Szczególnie ważny jest monitoring internetowych mediów polegający na systematycznym przeszukiwaniu zasobów sieci w celu znalezienia stron, na których zamieszczono pozytywną lub negatywną uwagę na temat firmy.