Infografiki – tworzenie i wizualizacja informacji

Filmy, reklamy, zdjęcia – możemy je zbiorczo określić mianem obrazów, które są wszechobecne i mają ogromną siłę perswazji. Słuszne jest stwierdzenie, że obrazy oddziałują na nas bardziej niż treść. Dlatego też jeśli chcesz ciekawie przekazać jakieś informacje lub wytłumaczyć trudne kwestie w prosty sposób, warto, żebyś postarał się o ich zwizualizowanie i posłużenie się w tym celu infografiką.

Otaczamy się obrazami od zarania dziejów – warto w tym miejscu wspomnieć chociażby najwcześniejszy rodzaj pisma starożytnego Egiptu, jakim były hieroglify. Dziś, w dobie pośpiechu i napływu informacji, chętnie wykorzystuje się krótkie nietekstowe formy przekazu po to, by szybko i sprawnie dotrzeć do odbiorcy z komunikatem. Na słuszności zyskuje także stwierdzenie „Jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów” – szczególnie wtedy, kiedy przedstawia trudny temat w zrozumiały sposób.

Infografiki – czym są?

Infografika, jak sama nazwa wskazuje, to połączenie informacji i obrazu. Możemy zatem mówić o wizualizacji przekazu, który rządzi się swoimi prawami. W związku z tym warto wiedzieć, czym należy się kierować podczas tworzenia infografiki, a także, z jakich elementów tego typu graficzna prezentacja wiedzy może się składać.

Infografiki mogą zawierać elementy takie jak mapy, wykresy, diagramy, tabele, a także przedmioty, postaci czy symboliczne ikony; infografika może bazować także na zdjęciach. Przedstawianie „wizualnej treści” odnoszącej się do nauki, technologii, kultury jest możliwe i niezwykle pożądane. Infografiki służą także jako forma reklamy – są zatem niezwykle atrakcyjne dla wszystkich tych, którzy chcą pozyskać zainteresowanie dużej rzeszy odbiorców i zachęcić ich do, na przykład kupienia jakiegoś produktu. Wówczas przydatne okazać się mogą media społecznościowe – przecież internet to dziś największa i najszybsza siła napędowa dla niemal wszystkich form działalności.

Przykład infografiki:

Tworzenie infografiki – zasady

Zanim przejdziesz do kreacji „zwizualizowanej treści”, odpowiedz sobie na pytania – co chcesz przekazać, w jaki sposób i do jakiego audytorium chcesz dotrzeć? Następnie zacznij działać według następujących zasad:

1. Zaplanuj układ przedstawianych treści i grafik – warto, żebyś najpierw naszkicował infografikę. Pamiętaj o tym, że jej wielkość powinna się mieścić w zasięgu wzroku – chodzi o szybkie i łatwe przekazanie informacji zastępującej treść, którą należałoby przeczytać;

2. Postępuj zgodnie z zasadą optymalności – nie przesadzaj z ilością ikon, ani treści, które mają się znaleźć na infografice;

3. Zadbaj o każdy szczegół – infografika przykuwająca uwagę musi być kolorowa (ale nieprzesadnie) i ciekawa wizualnie. Znaczenie mają takie elementy jak wygląd grafik, ich układ czy rozmiar i kolor czcionki;

4. Element, który zachęci odbiorcę do zapoznania się z Twoją infografiką, to oczywiście tytuł – powinien być interesujący, chwytliwy i dający do myślenia;

5. Bądź kreatywny! Baw się skojarzeniami, symbolami, czerp inspirację z innych ciekawych graficznych prezentacji wiedzy;

6. Twój przekaz powinien zatem być: interesujący wizualnie, czytelny, zrozumiały, zabawny, przykuwający uwagę, a także prezentujący dane w oparciu o fakty, których źródło jesteś w stanie przedstawić.

Infografikę może stworzyć każdy. W sieci dostępne są kreatory infografik – Piktochart, Infogram, Easel.ly czy Wordle – to tylko kilka z nich. Jeśli zależy Ci na jak najbardziej profesjonalnym wykonaniu, skorzystaj z usług wyspecjalizowanych w tej dziedzinie grafików.

Pamiętaj o wszystkich wymienionych powyżej zasadach i stwórz skuteczną infografikę, czyli taką, która zaciekawi odbiorcę, pozwoli mu zapamiętać przekaz i wzbudzi w nim chęć do rozpowszechniania obrazu wśród innych.

Kursy online z E-marketingu

Tworzenie infografiki dla biznesu

Grafika komputerowa to ciągle rozwijająca się dziedzina, mająca coraz więcej zastosowań w różnych obszarach. Wykorzystanie tego obszaru umiejętności informatycznych do tworzenia infografik dla biznesu jest coraz częściej wykorzystywane (w szczególności w marketingu internetowym). Jako narzędzie przekazu informacyjnego, komunikacyjnego i wizualizacyjnego ma praktycznie nieograniczone możliwości wykorzystania pod tym kątem.

infografikiInfografiki mogą w ciekawy sposób prezentować m.in. liczbowe dane statystyczne i ankietowe, dane zmienne w konkretnym okresie czasu oraz jako wizualizacja wyniku analizy finansowych czy porównania liczby sprzedanych usług/produktów. Ponadto mogą być wykorzystywane, by uczyć, informować, oddziaływać lub zaskakiwać swoich odbiorców.

Z uwagi na różnorodność branżową w zastosowaniach biznesowych mogą być wykorzystywane różne rodzaje infografik:

Infografika fotograficzna – prezentacja treści z wykorzystaniem realistycznych zdjęć i fotografii. Taka infografika powinna: móc odpowiadać na pytania odbiorcy,  nakierowywać odbiorcę w danym kierunku, opisywać i wyjaśniać omawiane zagadnienie oraz mieć przejrzysty i prosty projekt graficzny. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: turystyka, zdrowie i uroda, handel.

Infografika liczbowa –  wizualizacja danych liczbowych oraz statystyk. Projektując ją wykorzystuje się wizualizację wykresową oraz  inne graficzne elementy (np. ikony) wspomagające prezentacje danych. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: edukacja, finanse, sport.

Artykuł wizualizowanywizualizacja długiej treści tekstowej, której celem jest łatwiejsze jej zrozumienie. Taka infografika powinna: zawierać na początku wyraźny i duży tytuł, przedstawiać najważniejsze fakty informacyjne i dane (warto wykorzystać do tego celu liczby, wykresy, obrazy i krótkie opisy. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: druk, poligrafia, edukacja.

Infografika porównawczawizualizacja dwóch obiektów lub treści celem zestawienia ich
cech, porównania między sobą oraz wykazaniu istniejących różnic przed odbiorcą. Przygotowując ten rodzaj wizualizacji informacji warto: wykorzystać elementy obrazu do przedstawiania różnic, wyróżnić je graficznie przed odbiorcą, by były przez niego szybko zauważone. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: motoryzacja, edukacja, finanse.

Schemat blokowy – wizualizacja różnych aspektów problemowych, której celem jest pokazanie możliwych ścieżek rozwiązań, etapów podążania tymi ścieżkami oraz gotowych odpowiedzi na pytania. Najważniejsza by projekt graficzny takiej wizualizacji był łatwy w odbiorze i interpretacji, prezentować informacje w sposób lekki lub humorystyczny oraz jak najmniej szczegółów. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: edukacja, gastronomia, budownictwo.

Przydatna przynęta – wizualizacji jakiegoś problemu lub zagadnienia poprzez jego wyjaśnienie i odpowiedź na pytanie, jak je wykonać/rozwiązać. Ważne aby taka grafika była użyteczna oraz
była zaprojektowana pod kątem wydruku w celu ciągłego stosowania. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: komunikacja, odzież, medycyna.

Linia czasowa – wizualizacja treści w porządku chronologicznym, z uwzględnieniem towarzyszących im faktów w danym czasie. Taka infografika powinna: umożliwić odbiorcom podróż w czasie, być wystarczająco interesująca i atrakcyjna, aby odbiorcy chciał tę podróż odbyć. Tworzenie infografiki tego typu zalec się następującym branżom: finanse, przemysł, sport.

Warto mieć na uwadze, że inforgrafiki są najbardziej przystępną i łatwa do przyswojenia dla człowieka, formą wizualizacji informacji. Przez co mają przed sobą ogromne możliwości w przyszłości. Z pewnością coraz więcej przykładów zastosowań infografiki będzie pojawiać się w biznesie z różnych branżach oraz w ramach szeroko rozumianego e-marketingu.

Kursy online z Social Media marketingu

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 3 Ocena: 5]
Share Now