Marketing internetowy – od czego zacząć?
Obecnie marketing internetowy staje się coraz ważniejszym narzędziem w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy. Jest tak, ponieważ liczba użytkowników Internetu stale rośnie, co oznacza, że rośnie również liczba potencjalnych klientów.
E-marketing inaczej marketing internetowy to ogół działań reklamowych prowadzonych w Internecie. Składają się na nie: wszelakie akcje promocyjne, konkursy, reklamy tekstowe i graficzne, artykuły sponsorowane oraz wiele więcej. Opracowując plan działania – firma powinna zastanowić się, które instrumenty Internetu mogą przydać się w czasie zarządzania marketingowego. Jednak od czego na pewno warto zacząć?
Marketing internetowy – strona www na pierwszy ogień
Witryna internetowa jest obecnie jednym z najważniejszych elementów promocyjnych w marketingu. Własna strona to nie tylko wizytówką firmy ale niekiedy najważniejsze źródło informacji o przedsiębiorstwie dla potencjalnych klientów. Ponadto jest doskonałym narzędziem reklamy w sieci. Pomimo tego firmy często nazbyt pochopnie tworzą swoje strony internetowe.
Przed stworzeniem witryny internetowej konieczne jest uwzględnienie działań w Internecie w planach marketingowych i strategicznych firmy, a także określenie wartości pozycji strony internetowej w obrębie jego działalności.
Wykonanie własnej stronę przedsiębiorca może zlecić na zewnątrz (skorzystać z usług agencji interaktywnej) lub podjąć się jej wykonania samodzielnie. W obydwu przypadkach należy dobrze przemyśleć koncepcję jej marketingu, zadając sobie kluczowe pytania:
• Jaki jest cel działań w sieci?
• Do kogo chcę dotrzeć?
• Jaki wizerunek firmy chcę stworzyć lub utrzymać?
• Co będzie treścią mojej strony?
• Według jakich fraz/słów kluczowych internauci powinni znajdować moją witrynę w wyszukiwarkach?
• W jaki inny sposób będę się reklamować?
• Jak będę ułatwiać internautom znalezienie mojej oferty?
Po ustalenie podstawowych założeń tworzenia strony, należy przejść do konkretów koncepcyjnych – wyglądu i architektury witryny:
• Podstawowe wytyczne dotyczące wyglądu strony:
⋅⋅ kolorystyka,
⋅⋅ dobór grafik,
⋅⋅ metoda nawigacji,
• Architektura informacji (treści i grafika na stronie z uwzględnieniem przyszłej działalności reklamowej):
⋅⋅ jaki będzie adres strony?
⋅⋅ jakie treści będzie zawierała witryna?
⋅⋅ w jaki sposób przedstawione zostaną treści?
⋅⋅ na jakie elementy treści chcesz zwrócić uwagę użytkownika?
Każda strona internetowa firmy powinna zawierać wszystkie dane – teleadresowe firmy, jej historię i misję, strukturę organizacyjną oraz jej władze. Jeśli firma ma czym się pochwalić w sieci powinna zadbać o promocję tych informacji na stronie np. opis charytatywnej i sponsoringowej działalności, działania podejmowane przez przedsiębiorstwo w zakresie ochrony środowiska oraz akcji społecznych, informacje dla akcjonariuszy, raporty roczne, nagrody, wyróżnienia, informacje dotyczące rekrutacji pracowników, informacje o działalności wewnętrznej organizacji, odpowiedzi na często zadawane pytania oraz centra prasowe, które są źródłem informacji dla dziennikarzy i otoczenia.
Promocja strony w sieci – marketing internetowy start!
Samo posiadanie przez firmę własnej witryny w Internecie nie spowoduje nagle, że otoczenie zacznie się interesować prowadzoną przez nich działalnością. W rzeczywistości, jeśli chce się osiągnąć odpowiednią skalę każdego działania na stronie np. zwiększenia odwiedzin, wzrostu sprzedaży lub zapisu na newsletter – podstawą jest odpowiedni rozgłos.
Wyszukiwarka Google – doskonałe źródło promocji
Poszukując sposobów na zachęcenie użytkowników do odwiedzenia strony warto zwrócić uwagę na działania w kierunku promocji strony w wyszukiwarce Google – niekwestionowanego lidera rynku wyszukiwarek – w Polsce 95% użytkowników korzysta z tej wyszukiwarki. Temat jest o tyle ciekawy, że wdrożenie podstawowych zasad pozycjonowania nie jest bardzo czasochłonny, a już w niedługim czasie może przynieść efekty w postaci wzrostu odwiedzin witryny internetowej firmy.
Wyszukiwarka Google daje możliwość dotarcia oraz zaprezentowania swoich produktów i usług milionom potencjalnych klientów. Google stał się podstawowym narzędziem do poruszania się po zasobach Internetu i odnajdywania interesujących informacji. Z reguły użytkownicy wyszukiwarki sprawdzają tylko kilka pierwszych wyników wyszukiwania wierząc, że oznaczają one lepszą ofertę. Dlatego odpowiednio wysoka pozycja w Google witryny oznacza poprawę jej widoczności dla użytkownika i zwiększenie szansy na ruch na stronie.
Głównym elementem wpływającym na pozycję strony w wyszukiwarce Google jest jej odpowiednia optymalizacja (SEO). Właściwe jej wykonanie ma bezpośrednie przełożenie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. Podczas optymalizacji treści pod tę wyszukiwarkę ważne jest aby nie popełnić błędów. Na co uważać zaczynając pozycjonowanie strony?
• Przede wszystkim kieruj się zasadą, że najważniejsi są użytkownicy Twojej strony, a nie wyszukiwarki,
• Wystrzegaj się sztucznego tworzenia treści. Im bardziej naturalne są artykuły umieszczone na stronie WWW, tym większa jest ich wartość informacyjna dla czytelników,
• Nie dodawaj do Twojej strony sztucznej treści, która na siłę ma skojarzyć Twój serwis WWW z popularnymi w danym momencie frazami kluczowymi – niekoniecznie związanymi z jego zawartością,
• Przestudiuj treść Wskazówki dla Webmasterów (w Centrum Pomocy Google),
• Jeśli chcesz sprawdzić, w jaki sposób wyszukiwarka widzi Twoją stronę, zainstaluj przeglądarkę LYNX.
Marketing internetowy w wyszukiwarkach (np. Google) stanowi ważny i najczęściej nieodzowny element dobrej strategii marketingowej marki w Internecie. Wyszukiwarka umożliwia firmom docieranie do konkretnej grupy odbiorców zainteresowanych ofertą oraz optymalizację kosztów prowadzenia działań marketingowych.
Social media – narzędziem promocji w sieci
Łatwość przekazywania informacji w mediach społecznościowych stanowi doskonałe podłoże dla promowania różnych rodzajów treści pośród mniejszych lub większych społeczności. Trudno tu nie dostrzec ogromnego potencjału e-marketingowego.
Pierwsze, co działa na korzyść mediów społecznościowych, to ogólna akceptacja dla uczestnictwa firm w życiu społecznym. Konsumenci z własnej woli śledzą poczynania ulubionych marek i chętnie wchodzą z nimi w interakcje oceniając i komentując dodawane treści. Nie są to tylko sporadyczne przypadki, bo taką postawę deklaruje prawie co czwarty internauta. Do jakich działań najlepiej wykorzystać portale społecznościowe?
Dla przedsiębiorstwa portal społecznościowy może być kanałem komunikacji, pełniącym funkcję narzędzia reklamowego i informacyjnego. Aktualni klienci mogą być na bieżąco informowani o nowościach, zmianach oraz wprowadzanych kampaniach promocyjnych. Wśród potencjalnych klientów możemy wzbudzić zainteresowanie marką oraz zachęcić do zakupu danego dobra.
Za pośrednictwem serwisów społecznościowych firma ma niepowtarzalną szansę nawiązania kontaktu z konsumentami i prowadzenia z nimi bezpośredniej, nieformalnej dyskusji. Dobrą metodą utrzymania stałego kontaktu z potencjalnymi klientami przez firmę jest przeprowadzenie, akcji i konkursów z nagrodami oraz inne atrakcyjne bonusy, które czynią odkrywanie ulubionej marki przez użytkownika jeszcze przyjemniejszą. W ten sposób tworzy się więź między konsumentem a marką, co może zaowocować mnóstwem profitów w przyszłości.
Kolejną z możliwości, które stwarzają firmom media społecznościowe, to nie inwazyjność drogi dotarcia do konsumentów. Kierowanie treści tylko do internautów, którzy wyrażają chęć zapoznania się z nimi to zdecydowanie lepsza droga promocji niż zasypywanie ich niechcianymi, irytującymi reklamami.
Doskonałym medium do zastosowania takiej formy promocji okazuje się być Facebook. Kontakt z internautą odbywa się tu poprzez stronę firmową (fanpage), z której informacje docierają do niego tylko po wyraźnym zaznaczeniu chęci ich otrzymywania (polubienie/obserwowania strony), czyli po prostu po jej zasubskrybowaniu. Oczywiście w każdej chwili internauta może się z tej deklaracji wycofać.
Fanpage (strona na Facebooku), mówiąc w skrócie, jest alternatywną stroną internetową. Miejscem, w którym firmy mogą eksponować informacje o swoich produktach i usługach oraz prowadzić interakcje z daną społecznością. Jednak w odróżnieniu od klasycznej strony internetowej, strona na Facebooku daje dodatkową korzyść, ponieważ jest już ulokowana w miejscu, w którym ludzie spędzają znaczną ilość swojego czasu. Główną funkcją strony firmowej na facebooku (fanpage) jest gromadzenie fanów (obserwatorów) – osób chcących śledzić naszą stronę na swoim profilu.
Uzyskanie większej ilości polubień fanpega firmy wymaga dzielenia się treściami, które zaangażują dotychczasowych użytkowników oraz jednocześnie będą atrakcyjne i ciekawe dla osób, które nie miały jeszcze styczności z marką przedsiębiorcy. Taka treść udostępniana przez kolejnych internautów zwiększa zasięgi widoczności strony firmowej i co za tym idzie ilości subskrypcji.
Ważne jest, aby zbyt często nie publikować, czy wysyłać prywatnych wiadomości do swoich fanów, aby uniknąć utraty wielu obserwatorów. Wszelkie techniki, które mogą być kojarzone ze spamem są bardzo źle odbierane i potrafią wyrządzić sporo szkody w wizerunku firmy, którą trudno będzie później odbudować, jeżeli w ogóle będzie to możliwe.