Marketing social media – czy warto? Jakie daje możliwości?
Wraz z rosnącą popularnością social media (mediów społecznościowych) w Polsce i na świecie, rośnie również zainteresowanie nimi przez firmy i przedsiębiorców, którzy chcą być obecni ze swoimi działaniami, tam gdzie są ich klienci. Marketing social media wykorzystywany jest najczęściej do celach reklamowych i wizerunkowych firmy. Czy warto skorzystać z tego narzędzia? Jak daje możliwości?
Media społecznościowe (social media) są obecnie, obok mobilnej komunikacji, największym trendem sieci internetowej. Rosnąca potrzeba dzielenia się i udostępniania informacji z bliskimi i znajomymi powodują, że ludzie coraz częściej i dłużej korzystają z social media.
Znacznie ułatwia im to upowszechnianie się smartphonów i pozostałych urządzeń mobilnych, które umożliwiają korzystanie z serwisów społecznościowych w każdym miejscu, w którym jest zasięg telefonii komórkowej. Dzięki temu liczba użytkowników największych, światowych serwisów social media stale rośnie, a własne portale społecznościowe uruchamiają kolejni giganci branży internetowej.
Za użytkownikami podążają w tym samym kierunku również firmy, które chcą być obecne ze swoimi przekazami, tam gdzie są ich klienci. Stworzyło to nowy nurt w marketingu – marketing social media. Obecność firm w social media jest więc nieunikniona.
Sama obecność „bo tak wypada” lub „bo inni są to ja też” nie przyniesie zamierzonych skutków. Dopiero plan i zorientowanie się w oczekiwaniach i potrzebach klientów, a także określenie, co tak naprawdę chcecie osiągnąć dzięki swojej obecności w mediach społecznościowych, pozwoli wypracować odpowiednią strategię działań, a następnie pomoże w realizacji celów marketingowych.
Czym są media społecznościowe?
Media społecznościowe inaczej social media to zróżnicowane platformy, które skupiają określone grupy internautów w celu wymiany poglądów, wzajemnej komunikacji oraz publikacji własnych treści i materiałów multimedialnych do wglądu przez innych użytkowników. Są nimi miedzy innymi: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn i YouTube.
Marketing social media – możliwości
Kluczowym atutem mediów społecznościowych jest ogromna liczba użytkowników, do której dociera dany komunikat. To właśnie z tego względu media społecznościowe stały się jednym z najchętniej wybieranych kanałów reklamy służącej do komunikacji z klientem i prezentacji swojej oferty.
Media społecznościowe są dobrym narzędziem z punktu widzenia działań marketingowych i public relations (PR):
• umożliwiają użytkownikom publikację swoich poglądów i opinii,
• służą współdzieleniu i udostępniania zasobów,
• są nastawione na współtworzenie i kooperację,
• ułatwiają budowanie i podtrzymywanie relacji,
• są nastawione na komunikację i dyskusję, bieżące informowanie i odnoszenie się do aktualności.
Zainteresowanie i angażowanie społeczności uzyskuje się poprzez dwustronną komunikację, współpracę, edukację oraz rozrywkę.
Media społecznościowe dysponują szerokim wachlarzem środków przekazu: począwszy od tekstu, poprzez obrazy, po wideo czy audio. Wszystkie te środki powodują, iż interakcja staje się głębsza, sposób przekazu wyraźniejszy, a budowanie relacji prostsze i przyjemniejsze dla internautów.
Kluczową cechą mediów społecznościowych jest to, że odbiorca ma możliwość kreowania treści. Twoi klienci są zatem nie tylko odbiorcami informacji na temat Twojej firmy, ale również sami te informacje tworzą.
Zanim zdecydujesz się wykorzystać w narzędzia – marketing social media, dobrze jest chwilę się zatrzymać i odpowiedzieć sobie na pytanie – Co chcesz osiągnąć dzięki obecności w mediach społecznościowych?
– Czy dać się poznać?
– Czy wpłynąć na pozytywny wizerunek firmy?
– Czy zaprezentować swoją ofertę?
– Czy poszerzyć grono fanów/obserwatorów?
– Czy zyskać nowych kontrahentów?
– Czy skupić się na zwiększeniu sprzedaży?
Marketing social media – korzyści
Korzyści wynikające z działań w mediach społecznościowych można lokować w wielu obszarach, między innymi jako:
1. Budowanie wizerunku nowoczesnej firmy – korzystanie z mediów społecznościowych często jest wyrazem stosowania komunikacji i budowania relacji opartych na nowych regułach – silnej interakcji, dialogu, rzeczywistej wymianie opinii.
2. Tworzenie więzi i interakcji z klientami poprzez przekazywanie informacji w kierunku firma-klient, a także wsłuchiwanie się w głos opinii publicznej i reagowanie na informację zwrotną.
3. Stała komunikacja i budowanie lojalności – komunikacja w mediach społecznościowych to 24-godzinny dialog. Z jednej strony oznacza to dla firmy dodatkowe obciążenia – obsługę/personel do komunikacji 24 h na dobę oraz monitoring przestrzeni mediów społecznościowych, aby reagować na krytykę lub pierwsze symptomy sytuacji kryzysowych. Z drugiej strony oznaczać to może szansę na dialog w warunkach najbardziej komfortowych dla otoczenia .
4. Bieżący dostęp do informacji – firma może stale w trybie 24-godzinnym pozyskiwać informacje na temat klientów, otoczenia, konkurencji.
5. Budowanie świadomości marki poprzez konsekwentne i spójne komunikaty.
6. Zgromadzenie dużego grona odbiorców – zazwyczaj grono odbiorców nie jest homogeniczne i poza klientami znajdują się tam również osoby spoza tej grupy, np. potencjalni klienci , krytycy firmy, konkurencja, grupy zainteresowane współpracą . Mając zgromadzoną dużą grupę odbiorców warto dokonać jej segmentacji, a następnie przygotować strategię komunikacyjną zabezpieczającą komunikację z grupami najbardziej istotnymi z Twojego punktu widzenia.
7. Poznanie oczekiwań i opinii klientów – media społecznościowe pozwalają na wytworzenie relacji, pomiędzy firmą a internautami, a także pomiędzy samymi internautami. W ten sposób mogą utworzyć się grupy konsumentów i/lub potencjalnych konsumentów, którzy wymieniają się uwagami na temat produktów czy usług firmy. Musisz wiedzieć, jak wykorzystać takie informacje i stworzyć z nich wartość podnoszącą jakość.