Pozycjonowanie strony w Google
Zdecydowana większość Polaków, bo aż 84% – regularnie korzysta z Internetu. Z tego aż 91% korzysta z wyszukiwarki Google. Ponadto szacuje się, że przed zakupem 82% osób szuka informacji o produktach w sieci. Dane te jasno pokazują, że w większości przypadków – decyzja co i od kogo kupi klient, zapada przed monitorem komputera w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie strony w Google uznawane jest za jedno z kluczowych działań e-marketingu. Opiera się na pewnych zasadach ustalanych i regularnie aktualizowanych przez specjalistów zajmujących się rozpracowywaniem algorytmów wyszukiwania informacji w Google.
Od czego zacząć pozycjonowanie strony w Google?
Podstawą dobrej widoczności strony internetowej w Google jest właściwie przygotowany serwis internetowy. Projektując stronę powinno się zadbać o to by była przyjazna jednocześnie dla wyszukiwarki jak i użytkownika. W tym celu warto jest poznać mechanizm działania wyszukiwarki internetowej.
Głównym zadaniem wyszukiwarki Google jest prezentacja szukającemu treści jak najwyższej jakości. Dzieje się tak za sprawą algorytmów, które dbają o to, by użytkownicy otrzymywali idealnie dopasowane odpowiedzi na swoje zapytania w Google.
Algorytm wyszukiwania – Google definiuje następująco:
„Typowemu zapytaniu odpowiadają tysiące, jeśli nie miliony stron internetowych z pomocnymi informacjami. Algorytmy to formuły i procesy komputerowe, które znajdują odpowiedzi na Twoje pytania. Obecnie algorytmy Google biorą pod uwagę ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników (czy też „wskazówek”), dzięki którym można odgadnąć, czego tak naprawdę szukasz.„
Dokładnie analizując mechanizm pracy algorytmu podczas wyszukiwania i cel jakiemu służy, można określić czynniki wpływające na pozycjonowanie strony w Google. Dzielimy je na dwie kategorie:
• ON-SITE – czynniki związane bezpośrednio z samą stroną www (wszelkie działania i praca nad własną stroną internetową)
• OFF-SITE – czynniki związane z popularnością strony www (wszelkie działania i praca w sieci poza własną stroną internetową)
Pozycjonowanie strony w Google – działania ON-SITE
Działania ON-SITE nazywane również działaniami optymalizacyjnymi SEO to wszelkie prace wykonywane w obrębie pozycjonowanej strony www (w obszarze jej treści i kodu). Prace jakie w ramach tego działania należy wykonać w celu pozycjonowania strony w Google to:
1. Nadanie każdej podstronie atrakcyjnego dla wyszukiwarki Google adresu URL
Adres URL – to format zapisywania zasobów w sieci internetowej. Każdy adres URL jest dedykowany konkretnej podstronie w serwisie www. Przeglądarki internetowe wyświetlają podstronę zgodnie z jej adresem wpisanym w polu adresowym – jak poniżej:
Słowa zawarte w adresie URL informują Google i internautę, jakim zagadnieniom poświęcona jest konkretna podstrona. Dlatego w adresie konkretnej podstrony powinny znaleźć się słowa kluczowa, na którą chcemy tą podstronę pozycjonować.
UWAGA! Im bliżej początku zamieścimy konkretne słowo kluczowe (które chcemy wypozycjonować), tym istotniejsze jest ono dla algorytmu wyszukiwarki.
Bardzo częstym błędem jest dodawanie po domenie dodatkowego katalogu, który nie wnosi żadnej informacji o podstronie np.
źle: https://przyklad.pl/pl/wpisy/kategorie/slowo-kluczowe.html
Taki długi zapis adresu URL z katalogami „pl/wpisy/kategorie/” zmniejsza potencjał pozycjonerski podstrony dlatego zgodny z zasadami SEO powinien być:
dobrze: https://przyklad.pl/slowo-kluczowe.html
Często spotykanym, dość poważnym błędem jest zła konfiguracja adresów URL w całym serwisie. W ustawieniach wewnątrz strony warto jest zmienić sposób nadawania adresów URL podstronom na atrakcyjny dla wyszukiwarek (zmian najczęściej można dokonać w CMS-ie strony np. WordPress w zakładce bezpośrednie odnośniki).
źle: https://przyklad.pl/758865?hl=pl&ref_topic=300908dd5&vid=1-77664512
dobrze: https://przyklad.pl/slowo-kluczowe.html
2. Nagłówki H1, H2, H3… do H6 – podział treści strony za pomocą nagłówków
Zarówno wyszukiwarka Google jak i czytelnicy stron lubią treść podzieloną śródtytułami. Wewnątrz edytora tekstowego każdego wpisu lub strony administrator ma możliwość dodawani nagłówków wewnątrz treści.
Nadrzędnym śródtytułem – jednocześnie o największym potencjale pozycjonerskim dla wyszukiwarki Google ma H1 (w edytorze tekstu najwyżej na liście). Kolejne zgodnie z kolejnością liczbową H2… H3… itd. Podzielenie tekstu sprawia że treść jest czytelniejsza dla użytkowników, a przemycone wewnątrz śródtytułów słowa kluczowe (na które pozycjonujemy stronę) pomagają Googlowi ją indeksować.
UWAGA! Nagłówek H1, powinien występować na danej stronie tylko raz. Kolejne śródtytuły (H2, H3 itd. do H6) mogą występować więcej niż raz.
3. Mapa witryna inaczej sitemapa – otwarta na wyszukiwarkę Google
Sitemapa (mapa witryny) – upraszczając jest to wylistowany względem kategorii spis adresów URL strony internetowej (przypomina drzewo: konar – adres strony głównej, gałęzie – adresy wpisów i podstron). Zwykle mapę witryny możemy sprawdzić wpisując w pole adresowe przeglądarki: „twojastrona.pl/sitemap.xml”.
Mapy strony – zgodne z nazwą są przewodnikiem dla Googla, by ten podczas indeksowania strony właściwie był informowany o jej zawartości. Sitemapy powinny zawierać spis wszystkich podstron, które chce właściciel pozycjonowanej strony pokazać Google-owi. Jako, że wyszukiwarka nie widzi zawartości multimedialnej zawartej na stronie (zdjęć, filmów), dobrze jest stworzyć odrębne sitemapy dla tych treści.
4. Nawigacja strony prowadząca użytkownika i Googla do istotnych treści witryny
Informację o tym, jakie treści na wszystkich stronach i wpisach są najważniejsze – użytkownikowi i wyszukiwarce autor strony może przekazać poprzez menu główne. Ten prosty element nawigacyjny znajduje się wysoko w witrynie i obecny jest zwykle na każdej podstronie. Dzięki czemu przyciąga najwięcej użytkowników jednocześnie sugerując Googlowi priorytetowość treści na stronie. Ponadto w samym zapisie kodu HTML strony – menu główne zwykle znajduje się na samym początku. Google indeksowanie strony zaczyna od czytania kodu źródłowego witryny znajdującego się najwyżej w pliku. Tym samym im wyżej znajduje się link, tym szybciej za nim podąża wyszukiwarka. Jeśli chcemy więc zaprowadzić Google do jednej z podstron serwisu, której nie zawarliśmy w menu, dobrze jest linkować do niej wysoko w kodzie HTML.
5. Tytuł i opis wszystkich podstron powinien zawierać prawdziwe, istotne informacje o jej treści
Tytuł i opis, określany często terminami title i description – to metatagi, czyli elementy opisujące zawartość strony. Znajdują się w specjalnym miejscu w kodzie strony i są dedykowane wyszukiwarkom internetowym. Dane te informują Google podczas indeksowania strony o jej zawartości. Metatagi pojawiają się w wynikach wyszukiwania i mają na celu prezentację informacji o treściach znajdujących się na wyszukiwanej podstronie. Poniżej dokładny opis wyniku wyszukiwania w Google.
Nadając title i description każdej podstronie naszej witryny możemy zachęcić użytkowników do wejścia na nią. Ponadto osadzając w ich treści słowa kluczowe pozycjonujemy ją wyżej w wynikach wyszukiwania w Google. Ze względu na to, że wyniki mają długość ograniczoną do 512 pikseli, tytuł powinien mieścić się w 55-65, a opis 150-160 znaków treść.
Pozycjonowanie strony w Google – działania OFF-SITE
Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania są efektem nie tylko bardzo dobrze wykonanej strony internetowej, ale i jej popularności w sieci. Wyszukiwarka Google premiują w wynikach wyszukiwania te serwisy internetowe, do których prowadzi wiele wartościowych linków. Dzieje się tak ponieważ algorytm Googla kieruje się zasadą, że wszystko co dobre jest popularyzowane i często cytowane. Dlatego by zapewnić sobie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania (szczególnie na konkurencyjne frazy), niezbędne jest podjęcie działań wykraczających poza obręb witryny internetowej. Wszelkiego rodzaju takie działania określa się mianem OFF-SITE. Polegają one na budowaniu własne marki w Internecie – poprzez zdobywanie linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony z zewnętrznych serwisów.
Jakie linki są najskuteczniejsze w pozycjonowaniu strony w Google
Pozycjonowanie strony w Google za pomocą linków powinno być przemyślane. Należy zdać sobie sprawę, że nie warto linkować do swojej strony z wszystkich źródeł, do których ma się dostęp. Wyszukiwarka internetowa podnosi pozycje strony, do której linkują serwisy z pokrewnej tematyki o wysokim autorytecie. Często jest tak, że link z jednej takiej strony wart jest więcej niż setki linków pochodzących z komentarzy czy forów internetowych.
Najczęściej wartościowe linki:
– trudno zdobyć;
– nie można ich kupić;
– generują duży ruch poprzez odwiedziny zainteresowanych użytkowników;
– są linkami HTML bez atrybutu rel=”nofollow”;
– pojawia się śródtekstowo, np. w artykule.
Jakie to są „wartościowe linki” ?
Pozyskiwanie wartościowych linków wymaga zdecydowanie większego zaangażowania i wiedzy w porównaniu do bezpłatnych linków zdobywanych z komentarzy na blogu lub wpisów na forum. Dają jednak dużo lepsze efekty pozycjonowania i dodatkowe korzyści – ruch z odnośników i budowę silnej marki, a nawet zdobycie nowych klientów. Na jakich linkach się skupić, by uzyskać sukces pozycjonowania w wynika wyszukiwania Google? Poniżej cechy wartościowych linków:
1. Linki powinny być powiązane tematycznie z pozycjonowaną stroną.
Linki dopasowane do konkretnej branży przynoszą szybsze i lepsze efekty pozycjonowania strony w Google. Bardzo ważnym elementem jest otoczenie, w którym znajduje się link do pozycjonowanej witryny, dotyczy to zarówno treści konkretnych podstrony, na której jest umieszczony, jak i tematyki całego serwisu linkującego.
Ponadto, warto zwrócić uwagę. że linki pozyskiwane ze stron, które rankują w przyszłości w obrębie pozycjonowanej frazy, zdecydowanie silniej oddziałują na pozycję niż niezwiązane tematycznie linki z różnych (choć o wysokim autorytecie) stron.
2. Linki powinny pochodzić ze stron wysokiej jakości.
Każda witryna linkująca do pozycjonowanej strony posiada pewien autorytet. Jest to ważny czynnik wpływający na moc pozycjonerską linku, ponieważ im wyższy jest autorytet strony, z której pochodzi odnośnik, tym link posiada wyższą jakość. Autorytet serwisu linkującego mierzony jest jej popularnością oraz linkami, które do niej prowadzą. Najbardziej wartościowe są linki pochodzą z najpopularniejszych serwisów, do których linkują strony z tej samej branży. To one charakteryzują się najwyższym autorytetem i zaufaniem, które pośrednio wpływają na autorytet i jakość pozycjonowanej witryny.
Nie warto pozyskiwać dużej ilości linków zewnętrznych ze stron o niskiej jakości, gdyż może mieć to wpływ na pogorszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania w Google.
3. Linki często klikalne przez użytkowników – generujące ruch.
Jeśli dzięki konkretnemu linkowi znajdującemu się na zewnętrznym serwisie – pozycjonowana strona uzyskuje jakościowy ruch (ruch użytkowników, którzy spędzają pewien czas na stronie) to prawdopodobnie ma on także pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google.
4. Linki naturalne – nie wypracowane lub kupione w sieci.
Linki naturalne to takie, które nie są zdobyty (np. kupione) – powstały bez wiedzy i zaangażowania osoby zainteresowanej tj. właściciela strony.
Określenie „naturalny” nie bierze się znikąd. W teorii linki do strony powinny pojawiać się same, jako następstwo wysokiej jakości treści, która jest udostępniana w sieci przez zadowolonych internautów, czy też fanów marki (będącej właścicielem strony). Jednak w praktyce, chcąc przyspieszyć proces budowania pozycji w Google i promocji strony w sieci, warto jest zastosować kilka trików. Jeśli właściciel strony decyduje się na ręczne zdobywanie linków, powinien działać w taki sposób, aby tej ingerencji nie było widać i aby wszystko wyglądało jak najbardziej naturalnie.
Nie zaleca się kupowania linków na tak zwanych farmach i generowania ich sztucznie. Takie postępowanie prowadzi do spamowania strony serwisami zewnętrznymi (np. poprzez dodawanie komentarzy pod tekstem). Wyszukiwarka Google na pewno doceni wysiłek włożony w zdobycie naturalnego linku, który najlepiej zdobyć jest wartościową treścią (np. ciekawym artykułem lub wartościowym wpisem).