Projektowanie sklepu internetowego – jak zacząć z e-sklepem?

Wybór oprogramowania do sklepu internetowego jest bardzo ważną decyzją, która może zaważyć na tym, czy Twój biznes internetowy się powiedzie. Zastanów się, jakich korzyści oczekujesz biorąc się za projektowanie sklepu internetowego. Od tego zależy, jakie powinieneś podjąć pierwsze decyzje.

Czy e-sklep możesz prowadzić bez oprogramowania? Oczywiście, że nie. Jednak nie oznacza to, że musisz kupić to oprogramowanie. Istnieją pewne proste i bezpłatne i rozwiązania. Przykładowo – korzystając z serwisów społecznościowych, możesz przeprowadzić za ich pośrednictwem wiele transakcji. Wówczas korzystasz z udostępnionych, gotowych, darmowych technologii wybranej platformy społecznościowej (np. Facebook-a).

Chcąc prowadzić działania sprzedażowa na większą skala powinieneś pomyśleć o innych rozwiązaniach e-commercowych. Jednym z nich może być stworzenie własnego, niezależnego sklepu internetowego. Tutaj jednak będzie Ci potrzebne odpowiednie oprogramowanie.

Ofert na rynku jest sporo – wśród nich znajdziecie:
Rozwiązanie oparte o model SaaS (ang. Software as a Service) – rozwiązanie opierające się na wykorzystaniu chmury. Przez wielu uznawane jest za najbardziej ekonomiczne. Jego wadą są ograniczone możliwości dostosowania do indywidualnych potrzeb.
Rozwiązanie dedykowane, oparte na bezpłatnej platformie (typu Open Source) –rozwiązanie bazującej na otwartym kodzie źródłowym. Przez wielu uważane za optymalne rozwiązanie. Jego wadą jest brak wsparcia ze strony autora rozwiązania (możesz liczyć jedynie pomoc społeczności, która korzysta z tego typu rozwiązań).
Rozwiązanie dedykowane, oparte na platformie komercyjnej – gotowe płatne rozwiązanie, z którego masz prawo korzystać na podstawie licencji. Koszt takiego rozwiązania nie są wysokie, a po zakupie masz gotowy system. Poważną wadą jest niemożność dokonania modyfikacji i uzależnienie od dostawcy.
Rozwiązanie dedykowane – tworzenie e-sklepu od zera – ważna zaletą tego rozwiązania jest możliwość wprowadzania nieograniczonych, własnych modyfikacji. Ma sporo wad, gdyż: wiąże się z tworzeniem zamówienia, wymaga dużych nakładów czasowych i jest najdroższe.

jak zacząć projektowanie sklepu internetowego

Projektowanie sklepu internetowego – model SaaS

Model Software as a Service często pojawia się w artykułach jako skrót SaaS. Jest to sformułowanie pochodzące z języka angielskiego i tłumaczone jako “oprogramowanie jako usługa”. Czym dokładnie jest model SaaS?

SaaS to model licencjonowania i dostarczania oprogramowania, za które płacimy w ramach subskrypcji, tak jak za platformy typu Netfliksa czy Spotify. Jak się to ma w praktyce? Oprogramowanie nie jest kupowane ani instalowane na dyskach komputerów/serwerów, a niejako wypożyczane i hostowane w chmurze przez dostawców. Za pośrednictwem przeglądarek internetowych (np. Firefox) użytkownicy uzyskują do niego dostęp – muszą jedynie płacić za subskrypcje, by z niego móc stale korzystać.

W praktyce rozwiązania tego typu pozwalają na szybki zakup od razu działającego sklepu internetowego o określonych funkcjach (a nawet wyglądzie). Wybierając model SaaS nie musisz znać szczegółów technicznych oprogramowania. Jest to wygodne i proste rozwiązanie. Świetnie sprawdza dla osób rozpoczynających swoją przygodę z e-commerce.

Uwaga! Model SaaS ma sporo zalet, nie jest to jednak rozwiązanie dla wszystkich.Oprogramowanie tego typu jest cyklicznie rozwijane a dostawca dba o to by było aktualizowane (zgodnie z obecnymi technologiami). Użytkownik korzystający z niego ma stałe wsparcie techniczne. Jednak model ten wiąże się z cyklicznymi opłatami abonamantowymi za subskrypcje. Jest to stały wydatek. Ponadto tego typu rozwiązania najczęściej oferują te same rozwiązania i funkcjonalności. Jeśli więc Twój biznes ma już od początku coś pionierskiego (czego nie było do tej pory na rynku) może się okazać, że model SaaS nie spełni Twoich oczekiwań.

Popularne rozwiązania Saas dostępne na rynku:
IAI-Shop,
Shoper,
WellCommerce.

Projektowanie sklepu internetowego – rozwiązania typu Open Source

Projektowanie sklepu internetowego może odbyć się przy udziale rozwiązań typu Open Source. Czyli rozwiązań opartych na otwartym oprogramowaniu, którego kod źródłowy jest udostępniany, używany i modyfikowany przez pewną społeczność programistów. Współpracują oni ze sobą, by je aktualizować i rozwijać zgodnie z nadchodzącymi trendami. Pamiętaj, że pomimo, że podstawowy kod jest udostępniany bezpłatnie wielu programistów oferuje swoje rozszerzenia i dodatki do oprogramowania odpłatnie.

Oprogramowanie typu Open Source dzięki otwartemu dostępowi jest bardzo dynamicznie rozwijane i aktualizowane. Niestety tego typu rozwiązanie ma sporo wad. Może zawierać błędy. Może nie posiadać niektórych ważnych funkcjonalności, które interesują użytkownika (może się okazać, że jeszcze nikt czegoś takiego nie stworzył). Ponadto osoby decydujące się na to rozwiązanie nie mają zapewnionego wsparcia technicznego. Wszystko to powodują, że użycie rozwiązań typu Open Source nie zawsze jest tak tanie i prostej, jakby się mogło w pierwszej chwili wydawać.

Rozwiązanie Open Source jest dostępne dla każdego oraz może być rozwijane i modyfikowane przez każdego chętnego programistę z całego Świata. Podobnie jak przy modelu SaaS często wiąże się z niskimi kosztami uruchomienia.

Popularne rozwiązania Open Source dostępne na rynku:
WooCommerce,
PrestaShop,
nopCommerce.

Kursy online z E-marketingu

Projektowanie sklepu internetowego – gotowe rozwiązania komercyjne

Obecnie na rynku istnieje wiele platform, z których możecie skorzystać odpłatnie. Różnią się od siebie takimi cechami jak: cena, poziom zaawansowania, konfiguracja (jedne mają prostą i szybką konfigurację, a inne są trudne w instalacji, obsłudze i nieintuicyjne).

Gotowe rozwiązania komercyjne to rodzaj oprogramowania do tworzenia e-sklepu, które można kupić bezpośrednio od dystrybutora, zainstalować i używać. Produktów tego typu dostępnych na rynku jest bardzo dużo. Różnią się licencją, ceną oraz możliwościami. Trzeba mieć na uwadze, że oprogramowanie komercyjne może nie pozwalać na wprowadzenie wszystkich modyfikacji, które kupujący, by chciał lub modyfikacje takie są możliwe, ale będą bardzo drogie.

Projektowanie sklepu internetowego – tworzenie sklepu od zera

Sklepy zaprogramowane od zera, stanowią pewną bazę do dalszego rozwoju, „uszytego na miarę” pod klienta. Są to dość kosztowne rozwiązania, ale pozwalają na spełnienie właściwie każdego wymagania związanego z daną branżą bądź specyfikacją biznesową danego przedsiębiorstwa. Rozwiązania te są bowiem z reguły pisane tak, aby pasowały do wszystkiego. A skoro tak, to często okazuje się, że nie pasują do nietypowych biznesów internetowych, które mają inne wymagania. W takim wypadku uzasadnione będzie stworzenie dedykowanego rozwiązania i stworzonego przez programistę od zera.

Poważnym minusem tego typu rozwiązania jest konieczność ciągłego, samodzielnego rozwoju i udoskonalania napisanego oprogramowania, czego nie musi robić subskrybent, który zdecydował się na model SaaS.

projektowanie e-sklepu

O czym jeszcze warto pamiętać?

Projektowanie sklepu internetowego to nie tylko zakup oprogramowania. Pamiętaj o automatyzacji procesów zakupowych w Twoim przyszłym e-sklepie. Wdrożenie automatyzacji w firmie wiąże się na początku z większymi kosztami, jednak w dalszej perspektywie pozwoli Ci zaoszczędzić czas, który będziesz mógł przeznaczyć na coś innego np. reklamę.

Warto przemyśleć integrację wybranego przez Ciebie oprogramowania e-sklepu z:
systemem płatności. To bardzo ważna integracje, która pozwoli Ci zaoszczędzić czas na sprawdzanie statusów płatności dokonanych przez Twoich klientów;
systemem do wysyłki newsletterów. Po co tracić czas na każdorazowe wysyłanie wiadomości e-mail z informacją o nowej promocji – lepiej, jeśli z automatu zrobi to za Ciebie system;
systemem magazynowym. Pozwoli to na bieżąco sprawdzać ilości produktów, jakimi obecnie dysponujesz, oraz wiedzieć, jakie właśnie się skończyły i należy je domówić;
systemem śledzenia paczek z zamówieniem. Obecnie większość firm kurierskich daje możliwości takich integracji. Dzięki niej zmniejszysz ilość pytań od zniecierpliwionych klientów w stylu: „Gdzie jest moja paczka i kiedy ja otrzymam?”;
serwisami społecznościowymi. Jeśli posiadasz konta firmowe w serwisach społecznościowych, pamiętaj, by linki do nich umieścić bezpośrednio w serwisie Twojego e-sklepu. Ponadto pamiętaj o integracji opinii pochodzących z różnych miejsc w Internecie (m.in. mediów społecznościowych) z Twoją stroną www.

Na pierwszym miejscu jednak oprogramowanie. Dobrego biznesu w sieci nie poprowadzisz bez programu e-commerce, które pomoże Ci zarządzać czasem, zmniejszyć koszty związane z prowadzeniem firmy oraz pozwoli na dalszy rozwój Twojego e-sklepu.

Kursy online z Social Media marketingu

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 1 Ocena: 5]
Share Now