TrustRank – czym jest? Na co wpływa?
Wyszukiwarka Google za cel nadrzędny przyjmuje wyświetlenie swoim użytkownikom najwyższej jakości wyników wyszukiwania. Działanie to wymaga selekcji stron na: wartościowe, mniej wartościowe oraz Spam (nie wartościowe strony internetowe stworzone w celu pozycjonowania innych witryn). TrustRank pomaga Google i innym wyszukiwarkom zwalczać Spam internetowy.
Fundamentalnym elementem prowadzenia działań w ramach e-marketingu jest pozycjonowanie witryny w Google. W celu osiągnięcia szybkich efektów pozycjonowania strony w wyszukiwarce, część pozycjonerów korzysta z metod, które łamią zasady ustalone przez regulamin wyszukiwarki. Ma to na celu podniesienie pozycji konkretnej strony w rankingu wyszukiwania i wiąże się z nieetycznymi działaniami w zakresie SEO (pozycjonowania stron). Takimi działaniami jest tworzenie wielu stron (określonych jako Spam przez Google) linkujących do strony pozycjonowanej. Zabieg ten powoduje pojawienie się bardzo dużej ilości nisko wartościowych merytorycznie, sztucznie wygenerowanych stron, którą Google nie chce wyświetlać swoim użytkownikom.
Złe strony, które nie cieszą się dużym zaufaniem przez Google to:
• puste strony,
• strony z wirusami,
• strony załadowane spamem (np. zduplikowanymi treściami),
• strony z licznymi linkami do zewnętrznych strony tzw. farmy linków,
• strony obładowane reklamami,
• strony erotyczne.
Wyszukiwarka Google stworzyła mechanizm przy pomocy którego może określić swój stopień zaufania do danej strony www. Mechanizmem tym jest algorytm TrustRank – ma on za zadanie „odsiewanie” z wyników wyszukiwania stron będących Spamem.
TrustRank – czym jest i jaki ma cel?
TrustRank (TR) – opatentowany przez wyszukiwarkę Google system oceniania wartości strony pod względem stopnia zaufania (od ang. trust – zaufanie.). Naliczany w skali od 0 do 10 wskaźnik pokazujący jak bardzo nasza strona jest „godna zaufania”.
Głównym celem tego algorytmu jest oddzielnie złych witryn (spamerskich) od tych, które zawierają wartościową treść. Działanie TrustRank można porównać do sita, w którym zostają witryny spamerskie, a przepuszczone są strony wartościowe. Dzięki czemu poszukujący informacji w Google otrzymuje tylko wysokiej jakości wyniki wyszukiwania z zaufanych stron.
TrustRank dla właściciela strony – czy jest potrzebny?
Uwaga! Według oficjalnych deklaracji Google, wskaźnik TrustRank
nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje witryny.
Mimo to w środowisku specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem stron kwestia TrustRank jest punktem zapalnym. Pozycjonerów można podzielić na 2 grupy – tych, którzy twierdzą, że TrustRank jest jednym z wyznaczników pozycji strony oraz tych, którzy uważają, że TrustRank jest wymysłem grupy poprzedniej.
Matt Cutts – kierownik Search Quality Team w centrali Google podtrzymuje, że wyszukiwarka nie wykorzystuje wskaźnika TrustRank podczas ustalania pozycji strony w wynikach w wyszukiwania. Natomiast podejrzenia i wątpliwości pozycjonerów znajdujących powiązanie wskaźnika TR z pozycją strony wynikają z zbiegu okoliczności. W obu przypadkach (TR i pozycja strony) znaczenie ma czas – im dłużej strona istnieje tym oba elementy mają wyższe wskaźniki.
Podstawą zdobywania pozycji w wyszukiwarce jest wysoka jakość treści oraz linków zewnętrznych. To z kolei brzmi dokładnie, jak założenia samego algorytmu Trust Rank. Zatem nawet jeśli sam TR nie jest brany pod uwagę przy pozycjonowaniu, to jednak pozwala na sprawdzenie, jakiej jakości jest treść zamieszczona na stronie i czy linkowanie stoi na dobrym, wysokim poziomie. Można zatem przyjąć, że Trust Rank jest wskaźnikiem, sprawdzającym dostosowanie strony do wyszukiwarki Google.
TrustRank – jak go sprawdzić?
Narzędzi do oceny wartości wskaźnika TrustRank jest bardzo dużo. Bezpłatnymi i najlepszymi narzędziami są:
– Trust Rank Checker – parametr oceny TrustRank (skala 1-10)
Sprawdź wartość dla twojej strony -> Tutaj
(wpisze adres swojej strony i kliknij „Analyse”)
– Moz – posiada własny parametr oceny MozTrust (skala 1-10)
Sprawdź wartość dla twojej strony -> Tutaj
(zjedź na sam dół strony i wpisz adres swojej witryny – wymaga utworzenia konta)
Warto jednak podkreślić, że podawane przez nie wyniki są jedynie orientacyjne i szacunkowe. Nie można bezdyskusyjnie uznać, że pokrywają się one z ocenami TrustRank wystawianymi przez algorytm wyszukiwarki Google.
TrustRank – jak go poprawić?
Trust Rank jest wskaźnikiem liczbowym o charakterze otwartym. Oznacza to, że nie ma górnego progu punktowego, po którego przekroczeniu stronę można uznać za “wysokiej jakości” lub “jedną z najwyżej ocenianych w sieci”.
Co wpływa na TR strony internetowej?
• Historia domeny.
Długo funkcjonujące witryny budzą większe zaufanie wyszukiwarki Google, niż młode niedawno zindeksowane strony.
• Jakość stron, do której linkujesz.
Dobrze jeśli strona do której linkuje witryna starająca się o wysoki TrustRank miała sama jak najwyższy współczynnik TR oraz była powiązana branżowo. Wyszukiwarka ocenie do jakich witryn linkuje konkretna strona, czy odsyła użytkownika do zaufanych stron o podobnej tematyce lub chociaż trochę powiązana z problematyką, którą porusza.
• Jakość witryn, które umieściły link do twojej stron.
Wyszukiwarka Google weryfikuje witrynę która umieściła link do stron dbającej o TR. Jeśli linkują strony o wysokim zaufaniu do strony o niskim TR, automatycznie wyszukiwarka promuje tą drugą i zwiększa zaufanie tej witryny. Co ciekawe, algorytm uwzględnia także linki o charakterze nofollow.
• Jakość treści znajdujących się na stronie.
Witryny zawierające unikatowe o wysokiej wartości merytorycznej treści przydatne użytkownikowi cieszą się wyższym zaufaniem Google. Wyszukiwarka sprawdza treść zawartą na stronie, czy nie jest z duplikowana w sieci. Prostym narzędziem do oceny treści czy ta nie jest plagiatem jest https://smallseotools.com/plagiarism-checker/
• Częstotliwość aktualizacji treści.
Zmiany na stronie sygnalizują wyszukiwarce Google, że ta nie jest porzucona przez właściciela – co zwiększa poziom jej zaufania w sieci. Wszelkie prace nad stroną promują nie tylko TR witryny ale pomagają w jej pozycjonowaniu.
• Certyfikat SSL
Certyfikat zabezpieczający stronę brany jest pod uwagę przy wielu algorytmach m.in. przy wskaźniku TrustRank.