Zdjęcia produktu i wygląd sklepu internetowego – o czym pamiętać?
Wyróżnienie sklepu internetowego wśród konkurencji za pomocą dobrze zaprojektowanej intuicyjnej strony www to dopiero początek walki o klientów. Warto zadbać o elementy wizualne samego e-sklepu i atrakcyjną prezentacje jego oferty. Jak to zrobić?
Zdjęcia produktu, wygląd sklepu internetowego – jak zacząć?
Zastosowanie mediów elektronicznych w handlu rośnie z roku na rok. Coraz więcej kampanii marketingowych odbywa się w przestrzeni cyfrowej, a sprzedaż przenosi się do wirtualnych sklepów internetowych.
Istnieją pewne analogiczne elementy handlu prowadzonego w sposób klasyczny z tym prowadzonym w świecie wirtualnym. Z wizualnego, graficznego i projektowego punktu widzenia trzeba pamiętać, że witryna sklepowa odpowiadać będzie witrynie internetowej (stronie głównej) i będzie niejako wizytówką sklepu (pierwszym widokiem):
• Szyld sklepu stacjonarnego – będzie odpowiednikiem cyfrowego logotypu e-sklepu.
• Rzut i plan sklepu stacjonarnego (np. rozmieszczenie regałów, półek) – będzie odpowiadał architekturze informacji strony www i nawigacji.
• Materiały POS (stosowane w przestrzeniach handlowych wszelakiego rodzaju materiały, mające za zadanie reklamowanie produktów), na stronie internetowej to nic innego jak banery reklamowe (np. z informacją o promocji).
Podczas projektowania wszelkich materiałów wirtualnych należy zadbać o ich spójność i walor artystyczny. Atrakcyjnie wyglądający sklep internetowych zachęca użytkownika do jego zwiedzania oraz powrotów po dokonaniu zakupu.
Dodatkowo, należy pamiętać – jeśli e-sklep jest dopełnieniem sklepu stacjonarnego, trzeba pamiętać o spójnym wizerunku obydwóch. Dobrze jeśli mają wspólną identyfikację wizualną.
Wygląd sklepu internetowego – prezentacja oferty
Klienci kupują wzrokiem. Sklep internetowy to swoista sklepowa witryna. Jeśli chcecie, aby użytkownik u Was kupował, musicie dać mu odczucie, jakby był w prawdziwym sklepie. Mógł się jak najlepiej zapoznać z ofertą, jakby mówiąc obrazowo – „dotykał produktu”.
W sklepie www niezbędne jest odpowiednie przedstawienie produktu – jedno zdjęcie (często identyczne jak na innych serwisach) nie zaspokoi ciekawości użytkownika, jego potrzeby dokładnego poznania produktu. Bardzo duże znaczenie w e-sklepie ma widoczność i czytelność nazw produktów oraz jego profesjonalny opis. Zdjęcia nieraz nie oddają realnych informacji dotyczących produktów (np. jego przeznaczenia lub zawartych elementów). Gdyby na podanej wizytówce produktu sklepu internetowego zabrakło informacji np. o wymiarach – ze zdjęcia klient nie zawsze zdoła to wywnioskować.
Dobry opis produktu to podstawa. Co powinien zawierać?
• Cena – zadbajcie o to, aby cena była łatwo zauważalna.
• Dostępność – warto informować, czy produkt jest w magazynie, czy też trzeba na niego poczekać.
• Cechy produktu – kolor, rozmiar, materiał, itp. Opiszcie wszystko dokładnie, a unikniecie zbędnych telefonów i maili z pytaniami od klientów.
• Czas dostawy
• Koszt dostawy
• Przeznaczenie (np. buty do biegania).
• Producent (nieobligatoryjnie).
Ponadto warto pamiętać, że społeczeństwo się starzeje, a informatyzacja idzie coraz dalej. Użytkownicy po 50 roku życia stanowią coraz większą grupę wśród osób robiących zakupy online, często wydając w Internecie znaczne kwoty. Projektując stronę z e-sklepem, nie należy przeładowywać serwisu ani stosować małych czcionek, aby nie odwracać uwagi klientów od najważniejszego – od produktu i jego zakupu.
Zdjęcia produktu i inne multimedia
Obecnie klienci żyją w ciągłym pośpiechu – coraz mniej czytają i zwracają uwagę na opisane szczegóły, stąd wiele sklepów decyduje się na wykorzystanie zdjęć, grafik a nawet filmów lub wizualizacji 3D produktu. W celu ich ekspozycji w sklepie internetowym.
Prezentacja produktów w sklepie internetowym jest kluczowa. Warto zainwestować w profesjonalne fotografie, aby pokazać szczegół oraz detal wyróżniające produkty. Należy mieć na uwadze, że możliwość przyjrzenia się produktom z każdej możliwej strony może wpływać na ostateczną decyzję zakupu przez potencjalnego klienta. W wielu sklepach internetowych można spotkać filmy prezentujące sam produkt (np. sklepy z ubraniami) bądź też pokazujące test zastosowań, funkcjonalności lub użycia danego produktu (np. sklepy z urządzeniami elektrycznymi lub zabawkami).
Pamiętaj, aby każdy produkt w ofercie e-sklepu miał po kilka zdjęć w dobrej jakości. Zdjęcia produktu powinny mieć następujące cechy:
• Zdjęcia produktu powinny być w dobrej jakości.
• Unikaj przeróbek w Photoshopie. Przedstaw produkt, jak najbardziej rzeczywistymi zdjęciami.
• Pokaż szczegóły produktu – niekiedy to one decydują o ewentualnym zakupie.
• W wyszukiwarce podczas filtrowania i sortowania produktu na stronie warto wykorzystać ministurkę produktu. Po jego uruchomieniu daj możliwość użytkownikowi powiększenia zdjęcia.
Wielu zainteresowanych zakupem nie potrafi sobie wyobrazić, jak dany produkt będzie wyglądał na człowieku czy we wnętrzu, ani z jakimi akcesoriami można go skomponować. Dobrze jest zaprezentować produkt w wybranej stylizacji lub otoczeniu innych produktów, które można do niego dobrać.
Bardzo atrakcyjnym sposobem prezentacji produktu w ofercie e-sklepu jest zastosowanie filmu bądź modelu 3D zamieszczonego na podstronie produktu. Obecnie praktycznie każda branża inwestuje w dobre zdjęcia oraz filmy. Animowane moderatory produktów nie dotyczą tylko branży odzieżowej czy też dodatków do mieszkania – również branża motoryzacyjna jest przepełniona takimi wirtualnymi wizualizacjami.
Wadą tego typu rozwiązań są najczęściej wysokie koszty tworzenia multimediów 3D. Istnieją na rynku urządzenia, które w łatwy i szybki sposób na podstawie 360 zdjęć danego produktu realizowanych co 1 stopień budują jego model 3D. Platformy te jednak nadają się do tworzenia wizualizacji produktów stosunkowo małych, np. biżuteria, akcesoria odzieżowe itp. Budowa modelu 3D mebli ogrodowych lub sukni ślubnej to już nieco trudniejsze zadanie, a co się z tym wiąże – niosące ze sobą wyższe koszty.
Wygląd sklepu internetowego i zdjęcia produktu – spójność w świecie realnym i cyfrowym
Sztuka prezentowania produktów i marki nie może obecnie istnieć bez świata cyfrowego i mediów elektronicznych. Aby produkt był rozpoznawalny na rynku, dobrze jest zachować spójność wizerunku zarówno w świecie realnym, jak i przestrzeni wirtualnej.
Spójna identyfikacja wizualna marki to ważna rzecz. Przysłowie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” nie powstało bez powodu. Nie odnosi się tylko do wyglądu ludzi, ale i rzeczy czy nawet właśnie portali internetowych, grafik czy kont w social media. Spójny wizerunek nie tylko po czasie sprawi, że twoja marka będzie szybciej rozpoznawana przez klientów ale zachęci ich również do korzystania z Twoich produktów. Z czasem przełoży się to na większy zysk, popularność na rynku.
Ważne jest, aby w projektowaniu sztuki cyfrowej na potrzeby sprzedaży i prezentacji w internecie zachować charakterystyczną dla produktu czy marki logo, kolorystykę, fonty i elementy graficzne.