Google Search Console wdraża nowy raport – Szybkość
„Ulepszenia” tak nazywa się nowa sekcja w Google Search Console w obrębie której znajduje się nowa zakładka z raportem – Szybkość. Około 6 miesięcy temu Google rozpoczął testowanie nowego raportu prędkości w GSC, a teraz raport ten został publicznie udostępniony wszystkim użytkownikom narzędzia Google Search Console.
Raport Szybkość – co to jest?
Sekcja Ulepszenia znajdująca się w Google Search Console posiada nową udostępnioną dla użytkowników GSC zakładkę „Szybkość”. Raport ten posiada dopisek w nawiasie „eksperymentalne” – co oznacza, że jest obecnie w fazie testowania. Testerami są wszyscy użytkownicy GSC. Raport ten ma pomóc webmasterom szybko znaleźć sekcje i adresy URL swoich witryn, które mogą mieć problemy z wydajnością. Dzięki temu ma ułatwić zdiagnozowanie i rozwiązanie problemów, które spowalniają czas ładowania strony.
Raport Szybkość – co pokazuje?
Zadaniem raportu jest szeregowanie wszystkich podstron i wpisów witryny w różne grupy określające prędkość ich ładowania. Finalnie użytkownik GSC ma wgląd do wykresu ukazującego ilość adresów URL swojej strony które wyświetlają się w sposób: „szybki”, „umiarkowany” i „wolny”.
Ponadto administrator strony może odnaleźć w raporcie GSC te adresy podstron, które należy poprawić (sugeruje to sama wyszukiwarka Google) aby wyświetlały się użytkownikowi szybciej.
Od jakiegoś czasu, każdy użytkownik ma możliwość zweryfikowania szybkości wyświetlania swoich podstron ręcznie – korzystając z narzędzia PageSpeed Insights.
Klasyfikacja wszystkich podstron do odpowiedniej grupy odbywa się za pomocą oceny wskaźników FCP i FID. Wskaźniki te są już znane użytkownikom narzędzia PageSpeed Insights (grafika poniżej).
FCP (pierwsze wyrenderowanie treści) – pierwsza załadowana treść, czyli czas liczony od momentu zażądania przez użytkownika wyświetlenia strony (w przeglądarce uruchomienie adresu URL) do momentu pojawiania się pierwszego elementu strony w przeglądarce.
FID (opóźnienie od pierwszej interakcji) – opóźnienie pierwszej aktywności, czyli czas od momentu pierwszej interakcji użytkownika na stronie do odpowiedzi przeglądarki na tą interakcję.
Klasyfikacja adresu do wybranej grupy szybkości ładowania strony (tym samym nadając im status szybki, średni, wolny) zależy od wartości wskaźników. Dokładne zakresy ich opisuje poniższa tabela:
Wskaźnik | Szybko | Średnio | Wolno |
---|---|---|---|
FCP | poniżej 1s | 1-3s | powyżej lub równe 3s |
FID | poniżej 100ms | 100-300ms | powyżej lub równe 300ms |
Korzystanie z raportu Szybkość do monitorowanie zmian
Firma Google dała jasno do zrozumienia swoim użytkownikom – „Powinieneś używać tego raportu zarówno do monitorowania wydajności w czasie, jak i do śledzenia poprawek wprowadzonych w witrynie”. Jeśli zatem właścicielowi strony zależy na wysokiej pozycji w wynikach w wyszukiwarki Google powinien sprawę szybkości ładowania strony potraktować poważnie. Google sugeruje również, że „Jeśli rozwiążesz problem, skorzystaj z raportu, aby sprawdzić, czy użytkownicy zauważyli poprawę wydajności podczas przeglądania Twojej witryny”.
Jakie znaczenie ma raport Szybkość dla właściciela witryny
Szybkość ładowania strony jest nie tylko ważna dla rankingu w Google, ale także dla odwiedzających stronę – a tym samym pośrednio oddziałuje na konwersje w witrynie. Posiadanie danych wynikających z raportu Szybkość w Google Search Console sporo ułatwia. Specjaliści SEO i webmasterzy mogą w jednym miejscu zobaczyć informacje na temat wydajności strony, bez konieczności wchodzenia w narzędzia PageSpeed Insights. Ponadto nowy raport zawiera dane historyczne dotyczące ulepszeń lub możliwych problemów jakie zaszły w miarę upływu czasu.