Jak pisać posty na FB? Skuteczne posty na facebooku.

Chyba nie ma już na świecie internauty, który nigdy nie słyszał o Facebooku. Ten najpopularniejszy portal społecznościowy może pochwalić się 1,85 mld aktywnych użytkowników dziennie. Tak ogromny potencjał Facebooka coraz częściej wykorzystywany jest do celów marketingowych. Za użytkownikami, na tym serwisie – konta utworzyły również globalne marki i lokalne biznesy.

Rynek platform social media na świecie został zdominowany przez Facebooka i jego aplikacje pokrewne. Chętnie korzystają z niego zarówno osoby prywatne, jak i właścićele firm i marketingowcy internetowi. Facebook stworzył dla firm specjalne narzędzie – fanpage, zadaniem którego jest gromadzenie wokół strony danej firmy jej fanów, czyli osób, które polubiły profil danej firmy. Użytkownicy FB klikając „lubię to” – zgadzają się na otrzymywanie informacji o danej firmie m.in. jej ofercie, aktualnych promocjach, organizowanych wydarzeniach itp. Dzięki fanpagowi firmy prowadzące działalność komercyjną mogą wiele zdziałać np. otrzymać opinie o nowym produkcie, budować swoją markę, nakłonić swoich obserwujących do polubienia profilu, a także zaangażować swoich fanów w działania strategiczne/promocyjne.

Dobrze prowadzone działania na Facebooku mogą spowodować wiele dobrego – zwiększyć krąg osób do których dociera informacja o firmie oraz (pośrednio) zwiększyć sprzedaż oferty. Najlepsze efekty budowania marki i promocji firmy mają publikacje treści i materiałów angażujących internautów. Jak pisać posty na FB by osiągnąć sukces? Czy wszystkie posty na Facebooku mogą osiągnąć sukces?

posty na FB

Posty na FB – tworzenie zaangażowania użytkowników

W zależności od rodzaju opublikowanego posta różne może być zaangażowanie odbiorców.
Posty na FB mogą mieć charakter:
Tekstowy – (posty tekstowe) – zamieszczenie tekstu bez materiału multimedialnego
Graficzny – (posty graficzne):
– pojedyncze zdjęcie/grafika – grafika lub ilustracja opatrzone opisem
– galeria – zestaw grafiki lub zdjęć umieszczone w jednym poście opatrzone opisem
Filmowy – (posty video) materiał wideo opatrzony krótkim opisem

Kursy online z E-marketingu

Wieloletnia analiza zaangażowania użytkowników – różnych rodzajów publikowanych postów wskazuje, że posty graficzne wywołują większą interakcję użytkowników, a niżeli posty video czy posty tekstowe. Ostatnie badania jednak wskazuje jednoznacznie, iż to właśnie posty video przyciągają większą ilość użytkowników. Trendy w obrębie postów graficznych i postów video się zmieniają. Wniosek ogólny z przeprowadzonych analiz badań nasuwa się jeden: posty zawierające grafikę lub film będą zawsze bardziej atrakcyjne i angażujące, niż te wyłącznie tekstowe.

Przygotowanie dobrego materiału filmowego może być bardzo czasochłonne i wymagać nie małych nakładów finansowych. Samodzielne stworzenie odpowiedniego filmu może okazać się niemożliwe, a wykorzystanie w nieodpowiedni sposób narzędzi, może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego – nie przyciągnąć odbiorcę, ale go wręcz zniechęcić. Przed podjęciem jakichkolwiek działań „twórczych” warto dokonać analizy postów video wyświetlanych na innych stronach. Dzięki temu możemy upewnić się, jaki rodzaj materiału w formie video ma szanse osiągnąć sukces. Taka analiza może uchronić nas przed porażką związaną z publikacją nieprzemyślanego i nieprzeanalizowanego obrazu filmowego. Warto poświęcić trochę czasu i poddać analizie posty video umieszczane na FB m.in. zbadać reakcję użytkowników na ich publikację, zapoznać się z komentarzami umieszczanymi pod nimi. Warto mieć na uwadze czas, jaki ma być emitowane video – nie może być za długie, optymalna długość filmu powinna się mieścić w 3 – 4 min.

Zdjęcia i grafiki statyczne są prostszym do stworzenia elementem multimedialnym posta, który w zdecydowany sposób wpływa na zaangażowanie odbiorcy na publikację. Dobrze, ciekawie przygotowana grafika na pewno przyciągnie odbiorcę swoją formą. Takie posty przykuwają uwagę odbiorcy i zwiększają szanse na to, iż zapozna się on z tekstem do niej dołączonym – naszym przekazem, który jest do niego skierowany.

Projektując grafikę posta dobrze jest standaryzować jej wygląd – nie chodzi tu o jej treść, ale o ogólny wygląd. Na pewno sporo z Was zna portale typu demotywatory.pl, bezuzyteczna.pl – może kojarzycie wygląd publikowanych przez nich grafik? Warto postarać się wypracować odpowiedni schemat w którym grafika będzie umieszczana. Forma szablonu nie powinna przykrywać treści grafiki. Należy skupić się na niewielkich elementach, które na pierwszy rzut oka nie będą widoczne, ale w głębszej interakcji będą dostrzegalne. Tak przygotowane elementy multimedialne będą łatwiej kojarzone przez internautę i tym samym będą miały wpływ na rozpoznawalność postów – a co za tym idzie: marki, firmy, produktów. Wystarczy, że to będzie mały znaczek, logo lub sygnet z logo umieszczony w danym i zawsze tym samym miejscu. Tak publikowana grafika jednoznacznie wskazuje na markę pod którą post powstał.

Przygotowując posty pamiętaj, by twoje wpisy były angażujące i miały ciekawą formą graficzną. Znaczenia ma również treść posta. Nie skupiaj się tylko na sprzedaży swojego produktu czy usługi – na spieniężenie Twoich działań przyjdzie czas, jak będziesz dobrze komunikowała się ze swoim odbiorcą. Pisząc treści – stosuj pytania, prowokuj odbiorcę, zażartuj, zaskocz go.

posty na facebooku

Posty na Facebooka – tekst wpisu

Tekst to główny element przekazu – jednak najmniej atrakcyjny i angażujący odbiorcę. Nie należy pisać  długich i przeciążonych treścią postów. Warto skupić się na minimalizmie – stosować krótkie i trafne sformułowania (niekiedy wystarczy hasło lub krótkie pytanie). Więcej tekstu dobrze jest stosować w linku kierującym, dalszym opisie posta (taka treść powinna być dopełnieniem lub kontynuacją treści/przekazu zamieszczonego w video lub na grafice).

Pisząc posty staraj się być naturalny – używaj lekki, prostych zwrotów oraz jasnych i przejrzysty sformułowań. Niech treść zaciekawi odbiorcę, niech dostrzeże korzyści z faktu, że skupił się na przeczytaniu go. Jeśli piszesz posty sprzedające produkt lub usługę – postaraj się przekonać czytelnika o wyższości i potrzebie nabycia go u Ciebie. Zachwalaj swoją ofertę,  ale nie w sposób nachalny, a naturalny, tak jak byś polecał dobry produkt swojemu przyjacielowi lub przyjaciółce.

Nie przesadzaj z długością pisanego posta, nie może on być wywodem, rozprawką – taka forma na pewno nie zaciekawi odbiorcy. Przyswajalna długość tekstu pod postem to treść nie przekraczająca 50-60 znaków. Statystyczny odbiorca Facebooka skupia się zaledwie kilka sekund na danym poście, a my musimy sprawić, iż tym postem będzie nasz post.

facebook posty

15 zasad – Jak pisać posty na FB?

Jak pisać posty na Facebooka? Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców na FB? W jaki sposób ich nakłonić do kontaktu i interakcji? Jak zaskoczyć użytkownika? Takie pytania zadaje sobie codziennie setki jak nie tysiące osób prowadzących fanpage na Facebooku. Oto kilka sprawdzonych zasad, których zastosowanie zwiększy zaangażowanie i wpłynie na odbiorcę.

1. Publikuje posty na FB zawierające multimedia np. zdjęcia i grafiki.

Nie stosuj suchego tekstu. Odpowiednio dobrana grafika wywołuje o wiele większe emocje i interakcję, niż sam tekst, a tym samym wpływa na odbiór całego posta i ciebie jako jego twórcy.

2. Ogranicz ilość tekstu w publikowanych postach.

Podczas publikowania postów stosuj ograniczoną ilość znaków. Zadbaj o to by twoje teksty były zwięzłe i na temat, nie były rozciągłe w swojej formie. Optymalna ilość znaków to ok. 50-60, jeśli będzie ci się udawało tworzyć posty do takiej długości, zaangażowanie na twoje publikacje powinno wzrosnąć.

3. Najważniejsza jest pierwsza linijka treści posta.

Zadbaj by pierwsze zdanie posta było najciekawsze i przykuwało uwagę. Pamiętaj, jeśli nie zaciekawisz odbiorcy na starcie, to prawdopodobnie nie będzie on zainteresowany dalszym czytaniem i udostępnianiem posta.

4. Planuj publikowanie swoich postów na weekendy.

Przeprowadzone badania i analizy aktywności użytkowników na FB wykazują, iż większą skuteczność i odbiór mają posty publikowane w piątek wieczorem oraz przez cały weekend, a niżeli te publikowane w tygodniu. Gorsze wyniki odnotowuje się publikując posty w pierwszej części tygodnia – szczególnie w  poniedziałek-wtorek.

5. Publikuj posty o porze dnia w której użytkownicy są najaktywniejsi.

Godziny publikacji postów w ciągu dnia nie mają tak dużego znaczenia jak dni tygodnia, ale jednak wpływają na odbiór i zaangażowanie. Według statystyk duża aktywność internautów monitorowana jest w godzinach 7:00-8:00 oraz 9:30-10:00, a także w godzinach wieczornych. Warto brać te dane pod uwagę podczas planowania naszych działań.

6. Jeśli masz możliwość stosuj zachęty w postaci kuponów lub zniżek.

Dużo użytkowników Facebooka wyraża aprobatę polubienia danej strony w zamian za uzyskany profit w postaci zniżki lub kuponu. Taki działania może przynieść ci wymierne korzyści. Warto pamiętać jednak, że zbyt częste stosowanie zachęt w taki sposób może z czasem ograniczyć aktywność i zaangażowanie użytkowników.

7. Posty na Facebooku powinny stawiać pytania do użytkowników.

Publikuj posty z pytaniami do odbiorcy. Dzięki temu tworzysz interakcje ze swoimi fanami. Spraw by myśleli, iż ich zdanie lub odpowiedź jest dla Ciebie ważna. Tak formułowane posty mają olbrzymią siłę i wywołują niemal 100% zaangażowanie.

8. Stosuj różnego rodzaju konkursy.

Organizowanie konkursów angażuje zarówno obecnych, jak i nowych odbiorców. Przygotowując konkurs warto wymagać od ich uczestników polubienia i udostępnienia swojego fanpaga. Sam konkurs może być banalny np. znajdź różnicę na obrazku lub opisz co widzisz na zdjęciu.

9. Tworząc posty na Facebooku używaj emotikonów.

Przeprowadzone badania jasno wykazały, iż zastosowanie emotek w postach wywołało o 25% większe zaangażowanie odbiorców przy pisaniu komentarzy, niżeli sam tekst z grafiką.

emoty na fb

10. Systematycznie publikuj posty na Facebooku.

Największe marki publikują posty na swoich fanpagach kilka razy dziennie. Dzięki temu nie pozwalają swoim obserwatorom o sobie zapomnieć. Oczywiście nikt nie każe ci pisać kilku postów dziennie, a zwłaszcza takich, które nie niosą za sobą przemyślanego przekazu. Dobrze jednak jeśli masz coś ciekawego do przekazania – pisz (nie zapomnij przy tym obserwować statystyk i wyciągać wniosków).

11. Bądź na bieżąco.

Staraj się śledzić aktualne i najbardziej popularne wydarzenia w sieci i na świecie. Mając wiedzę co jest na topie, będąc czujnym i posiadając pomysł – możesz wykorzystać popularność danego tematu na swojej stronie FB. Może to być premiera długo oczekiwanego filmu – twoje pytanie do użytkowników czy już byli w kinie lub czy się wybierają.

12. Korzystaj z kalendarza świąt i dni specjalnych.

Wykorzystuj różnego rodzaju okoliczności i święta. Planuj z wyprzedzeniem publikację postów związanych ze świętami lub popularnymi tradycjami (np. światowy dzień zdrowia, Halloween, dzień niepodległości). Takie dni mogą być świetną okazją złożenia życzeń swoim fanom. Spraw by nie były proste. Złóż życzenia, które zaskoczą i wywołają emocje.

13. Publikuj różnorodne grafiki.

Korzystaj z różnych rodzajów ilustracji: infografiki, komiksy, memy, zabawne grafiki. Wielu użytkowników uwielbia śmiech i pozytywne emocje związane z nim. Postaraj się przygotowywać grafikę, która wywoła zadowolenie u odbiorcy twojego profilu. Takie multimedia są chętnie komentowane i udostępniane w sieci.

14. Planuj publikacje, kiedy wiesz że użytkowników online jest najwięcej.

Różna grupa użytkowników, których chcesz zainteresować swoim profilem jest online w różnych godzinach. Postaraj się publikować posty w momencie kiedy dana grupa użytkowników statystycznie jest online (np. młode osoby po godz. 20.00). Ma to duży wpływ na odbiór i interakcje. Odbiorca ma wrażenie, że pozostajesz z nim przez cały czas w kontakcie, a publikowane posty są skierowane bezpośrednio do niego.

15. Korzystaj ze statystyk swojego fanpage.

Dokonując analizy ruchu na swoim profilu można wyciągnąć wiele wartościowych wniosków. Informacje gromadzone przez twoją stronę to najcenniejsze dane jakie możesz otrzymać.

Wykorzystaj przedstawione sposoby na zwiększenie zaangażowania na Facebooku, przeanalizuj te, które mają szanse przynieść Twojemu fanpage najwięcej korzyści. Nie zapominaj o możliwości reklamy na Facebooku. Planuj i działaj, tak by jak najbardziej promować i przyciągać nowych odbiorców na swoją stronę.

Kursy online z Social Media marketingu

Oceń artykuł
[Ilość głosów: 2 Ocena: 5]
Share Now