Karta produktu – co to jest? Jak stworzyć kartę katalogową produktu?
Karta produktu to najważniejsza podstrona w sklepie internetowym. Dlaczego? Ponieważ klienci kupują wzrokiem. Sklep internetowy to swoista witryna sklepu. Jeśli chcesz, aby internauci u Ciebie kupowali, musisz dać im odczuć, jakby byli w prawdziwym sklepie, jakby (mówiąc obrazowo) „dotykali produktu”.
Warto być świadomym, że bardzo często to karta produktu e-sklepu jest pierwszym miejscem na które trafia potencjalny klient. Niewielu użytkowników odwiedzjących sklep internetowy przechodzi przez widok kategorii produktów czy strony głównej sklepu do karty produktu. Wielu natomiast trafia na podstronę produktu z wyszukiwarki Google, porównywarki cenowej, kampanii AdWords lub mediów społecznościowych (np. Facebooka). O czym w takim razie warto pamiętać? Co to jest karta produktu?
Karta produktu – co to jest?
Karta produktu pełni rolę wirtualnego sprzedawcy i doradcy w jednym, który prezentuje produkt i odpowiada za jego sprzedaż (np. przedstawiając jego zalety). Można ją porównać do elektronicznej broszury, ulotki reklamowej, wizytówki lub instrukcji obsługi.
Karta produktu (karta katalogowa produktu z j. ang. product page) to podstrona w sklepie internetowym dedykowana konkretnemu modelowi produktu. Zawierająca informacje o produkcie, których klient może potrzebować, aby dokonać zakupu przez internet. Zawiera kluczowe informacje na jego temat, a więc takie, które są konieczne do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.
Poniżej zostały przedstawione podstawowe elementy, jakie powinna prezentować idealna karta produktu.
Karta produktu: nazwa i opis produktu
Nazwa produktu powinna być wyczerpująca i już na tym etapie opisywać produkt. Szeroka i rozwinięta nazwa produktu może mieć pozytywny wpływ na sprzedaż produktu. Dlaczego? Ponieważ dobra karta produktu to nie tylko ukłon w stronę potencjalnych klientów, ale również w stronę algorytmów wyszukiwarki Google. Nazwa zawierająca najważniejsze informacje o produkcie i słowa kluczowe doceniane jest przez użytkowników i wyszukiwarkę, dzięki czemu pozycja sklepu rośnie. Ponadto w nazwie warto dodać również słowo o ewentualnym gratisie, promocji czy rabacie na dostawę.
Opis produktu obok nazwy produktu jest drugim najważniejszym źródłem informacji dla internatów i algorytmu Google. Staraj się w nim przekazać jak najwięcej informacji w sposób atrakcyjny oraz łatwy do zrozumienia. Najbardziej skuteczne opisy produktów to te nieszablonowe, oryginalne, będące opowieścią o produkcie. Nie zapomnij o stosowaniu języka korzyści i odwoływaniu się do przyjemnych przeżyć, dobrych emocji. Przedstaw cechy produktu, jako jego zalety. Zbadaj największe problemy potencjalnych klientów i rozwiąż je – następnie przedstaw to rozwiązanie w opisie produktu. W treści opisu staraj się zagnieździć historię z happy endem, pobudzić wyobraźnię, a nawet edukować odwiedzających sklep.
Karta produktu: zdjęcia
Obecnie standardem jest odpowiednie wizualne zaprezentowanie produktu w karcie produktu. Często pojedyncze zdjęcie (szczególnie takie samo jak na wielu innych e-sklepach) nie zaspokoi ciekawości potencjalnego klienta. Pamiętaj, aby każdy produkt miał po kilka zdjęć w dobrej jakości. Prezentowanie zdjęć produktów takich samych, co 50 pozostałych serwisów konkurencji, nie pomoże w przyciągnięciu klientów do Twojego sklepu online.
Zdjęcia w dużej mierze wpływają na postrzeganie produktów przez klientów dlatego warto zainwestować w profesjonalne fotografie. Takie, które są wstanie pokazać szczegóły oraz atrakcyjne detale wyróżniające produkt. Możliwość przyjrzenia się produktom z każdej możliwej strony może wpłynąć na ostateczną decyzję o zakupie.
Dobrze jest pokazać produkt w użyciu. Przykładowo – jeśli produktem są damskie spodnie – najlepiej będą prezentowały się na modelce niż rozłożone na płaskim stole. Jeśli natomiast sprzedajesz meble lub dodatki do mieszkania – dużo bardziej korzystnie będą wyglądały w atrakcyjnie zaaranżowanym wnętrzu.
Idealna karta produktu powinna zawierać zdjęcie produktu:
• wysokiej jakości,
• pokazujące rzeczywisty produkt (w żadnym wypadku przerobione zdjęcie w Photoshopie),
• pokazujące szczegóły (często to detale decydują o ewentualnym zakupie),
• duże (jeśli początkowo pokazujesz jedynie miniaturkę, daj użytkownikowi możliwość jej powiększenia).
Jeśli Twoja oferta zawiera wiele wariantów danego produktu (np. produkt występuje w kilku kolorach), dobrze jest zaprezentować go w różnych konfiguracjach. Pamiętaj, by nie pominąć żadnej. Pomoże to klientowi w dokonaniu wyboru.
Praktyki dotyczące zdjęć, które wpływają na jego pozytywny odbiór przez klienta:
• Dodanie opcji powiększenia detalu zdjęcia – dzięki niej możesz pochwalić się np. jakością wykonania produktu, jego precyzyjnym wykończeniem lub misternym wzorem.
• Zaprezentować produkt w stylizacji i otoczeniu innych produktów, które można do niego dobrać – wielu klientów ma trudność w wyobrażeniu sobie z jakimi akcesoriami dany produkt można skomponować lub jak dany produkt będzie wyglądał w miejscu przeznaczenia (np. ubranie na człowieku czy mebel we wnętrzu pokoju).
Jeśli to możliwe oprócz zdjęcia produktu pokaż produkt na fotografiach „na żywo” podczas jego użytkowania. Warto wzbogacić galerię produktu o film, który może być stworzony z kompilacji zdjęć (plus dodanym podkładem muzycznym). Takie video uczyni produkt jeszcze bardziej interesującym, a tym samym inspirującym klienta do zakupu.
Karta produktu: filmy video i wizualizacje 3D
Coraz częściej karta produktu oprócz typowej galerii zdjęć zawiera filmy prezentujące produkt w użyciu (np. ubranie na modelu, telewizor w salonie) bądź też pokazujący przeprowadzone test jego codziennego użycia (np. AGD, RTV, zabawki). Jest tak ponieważ obecnie internauci żyją w ciągłym pośpiechu, coraz mniej czytają i zwracają uwagę na opisane szczegóły, stąd wiele sklepów decyduje się na wykorzystanie filmów o produkcie.
Krótkie video na podstronie produktu to doskonałe uzupełnienie zdjęć produktu. Film to najlepszy sposób na przedstawienie produktu, ponieważ w kilka sekund jest w stanie przedstawić wszystkie atuty produktu (których nie zawsze mamy możliwość przedstawienia na fotografii).
Bardzo atrakcyjnym sposobem pokazania produktu jest zastosowanie modelu 3D prezentacji produktu lub wirtualnych wizualizacji produktu (np. zaawansowane konfiguratory produktów firm Nike, Ikea). Bardzo często trafiają one na kartę produktu.
Obecnie animowane konfiguratory produktów nie dotyczą wyłącznie branży meblowej lub odzieżowej. Coraz częściej można je spotkać na kartach produktów z innej branży np. motoryzacyjnej, która coraz bardziej jest przepełniona takimi interaktywnymi wizualizacjami.
Największym minusem tego typu rozwiązań są wysokie koszty. Owszem istnieją na rynku narzędzie i aplikacji, które w łatwy, szybki i tani sposób na podstawie 360 fotografii danego produktu wykonywanych co 1 stopień budują jego model 3D (360 stopni). Jednak platformy te nadają się do produktów relatywnie małych (np. dodatki do wnętrz, biżuteria). Stworzenie modelu 3D przyczepy samochodowej to już nieco trudniejsze zadanie, które wymaga dodatkowych inwestycji pieniężnych.
Karta produktu: opinie nabywców
Faktem jest to, że kliencie raczej nie kupują produktów w ciemno, lecz wolą poznać recenzje na ich temat wystawione od innych ich posiadaczy. Pozwala to im upewnić się, że dokonują dobrego wyboru. Dlatego dobrze jest bezpośrednio na karcie katalogowej produktu Twojego sklepu umieścić opinie osób, które już u Ciebie nabyły produkt.
Karta produktu poza klasycznymi opiniami może zawierać również komentarze do istniejących już opinii lub/i ocenę gwiazdkową (w skali 5 gwizdek). Im więcej takich elementów udostępniasz na swojej podstronie z produktem tym więcej zyskujesz jako sprzedawca. Dzięki takiemu działaniu klienci obdarzą Cię większym zaufaniem, a gwiazdki mogą wyświetlić się w wyszukiwarce Google, co dodatkowo może przyciągnąć uwagę internautów do Twojego sklepu.
Karta produktu: proponowane produkty
Produkty proponowane to rozwiązanie powszechnie stosowane na karcie produktu. Zamieszczenie listy produktów uzupełniających do tego, który wyświetla karta jest jedną z najbardziej bezpiecznych metod zwiększania sprzedaży. Wyświetlenie na karcie zestawu akcesoriów i dodatków dla wybranego produktu nie wygeneruje żadnych strat, a może zwiększyć wartość koszyka zakupowego o około kilkadziesiąt złotych.
Uwaga! Bardzo ważne jest to, by produkty ze sobą były odpowiednio skorelowane, inaczej tego typu działania mogą nie przynieść oczekiwanych efektów. Może warto skorzystać z wbudowanego w sklep internetowy narzędzia inteligentnej rekomendacji. Efekty mogą bardzo zaskoczyć. Po zastosowaniu tej techniki wiele e-sklepów zarejestrowało wzrost przychodów nawet o 30%.
Karta produktu: media społecznościowe
Nie zapomnij o dodaniu linków do portali społecznościowych. Zamieść na karcie produktu przyciski z małymi ikonkami mediów społecznościowych, za pośrednictwem których można udostępnić kartę produktu w serwisach social media. W ten dyskretny sposób możesz zmotywować klientów o polecanie Twoich produktów na ich profilach społecznościowych.
Podsumowując — karta katalogowa produktu można zawierać bardzo dużo informacji i multimediów. Najważniejsze to nie dać się zwariować — zacznij przygotowywać kartę produktu od rozpoczynając od najważniejszych elementów (tj. zdjęcia i opis produktu), a potem stopniowo uzupełniaj je o kolejne, mniej ważne treści.