Opis produktu – przykłady. Jak tworzyć opisy produktów?
Im lepiej opiszecie swój produkt, tym chętniej i szybciej klient się na niego zdecyduje. Dobre opisy produktów nie tylko mogą pośrednio wpłynąć na zysk, ale również sprawić, że Twoja firma może zostać zapamiętana przez kupującego.
Odwiedzający sklep internetowy oczekują profesjonalnego wyglądu i prezentacji. Tylko dobre opisy produktów sprzedają. Błędne lub niechlujne przedstawienie informacji może spowodować bezpowrotne porzucenie strony Twojego sklepu, a w najgorszym przypadku możesz zostać oskarżony o wprowadzanie klientów w błąd, co może prowadzić do konfliktów sądowych i odbić się na wizerunku Twojej marki.
Opis produktu, obok tytułu i zdjęć, jest najważniejszym źródłem informacji dla potencjalnych klientów. Poprzez treść opisu produktów możesz nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale zatrzymać klientów na dłużej. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby odwiedzający kartę produktu Twojego e-sklepu dostrzegli, że Twoja firma:
• jest godna zaufania – czyli nie oszukuje i podaje wiarygodne, sprawdzone informacje,
• ufa swoim klientom, pozwalając komentować nie tylko produkty, ale i przeprowadzone transakcje,
• szanuje ich czas i pieniądze,
• jest pomocna w uzyskaniu dodatkowych informacji (nawet sposobu użycia produktu).
Im lepiej to zrobisz, tym większe zaufanie wzbudzisz w oczach odwiedzających, co przełoży się na zamówienia, powracających klientów oraz ich opinie na temat Twojej firmy. Nie możesz iść drogą na skróty. Wyczerpujący, bogaty opis produktu w pewien sposób rekompensuje brak możliwości „namacalnego” kontaktu z produktu z klientem.
Pamiętaj! Jeśli pominiesz jakąś istotną daną o produkcie lub po prostu opis Twojego produktu nie będzie zawierał niezbędnych informacji, potencjalny klient poszuka ich gdzieś indzie. Najpewniej skorzysta z wyszukiwarki Google, gdzie znajdzie odpowiedź na swoje pytania – czyli w sklepie Twojej konkurencji.
Opis produktu – co to jest?
W dużym skrócie opis produktu to tekst, który widnieje na karcie produktu i informuje klienta o cechach czy właściwościach oferowanego przez sklep internetowy produktu. Opis przedstawia wyjaśnienie odwiedzającemu sklep, czym jest Twój produkt oraz dlaczego warto go kupić.
Jak definiuje się opis produktu w marketingu (w szczególności w tzw. content markatingu)? Zapoznaj się z definicją poniżej:
Opis produktu (z ang. product description) to krótka, znajdująca się na karcie produktu w sklepie internetowy – przemyślana notka o produkcie mająca charakter informacyjno-marketingowy, która zawiera opis właściwości, przeznaczenia, składu i jakości produktu. Opis powinien zawierać nie tylko informacje praktyczne, dotyczące cech i funkcji produktu, ale jednocześnie deklarować jego zalety i zachęcać do zakupu. Dobry opis produktu powinien być napisany językiem korzyści. Nie tylko przedstawiać suche fakty, ale również przedstawiać je w barwny i atrakcyjny sposób.
Opis produktu – co powinien zawierać?
Według wielu badań istnieją trzy główne powody z powodu których klient kupuje produkt w konkretnym sklepie internetowym. Są nimi:
– cena,
– opinie i ocena produktu,
– wyczerpujący opis produktów.
Opis produktu pełni dwa zadania. Po pierwsze ma informować, a po drugie przekonywać do dokonania zakupu. Pełni rolę wirtualnego sprzedawcy, który chce jak najlepiej doradzić i rozwiać wątpliwości zakupowe potencjalnych klientów.
Co powinien zawierać opis produktu? Wszystkie te informacje, o które może w tradycyjnym sklepie zapytać klient. Tak więc podstawowy opis produktu powinien informować jaka jest:
• Cena produktu – cena powinna być maksymalnie łatwo zauważalna na karcie produktu.
• Dostępność produktu – informacja, czy produkt jest w magazynie, czy też trzeba na niego poczekać.
• Cechy produktu – informacje powinny być przedstawione kolejno – od najważniejszych do najmniej ważnych dla klienta (np. kolor, rozmiar, rodzaj materiału, data ważności). Jeśli opiszesz wszystko dokładnie unikniesz wielu zbędnych telefonów i maili z pytaniami od klientów.
• Przeznaczenie produktu (np. łopata do śniegu).
• Producent/marka produktu.
• Koszt dostawy produktu.
• Czas dostawy produktu.
• Opinie i oceny produktu (napisane przez nabywców).
Poza powyższymi danymi warto wzbogacić opis o dodatkowe informacje – chwaląc się wzmiankami o produkcie w mediach (np. audycji o produkcie w telewizji), zdobytymi nagrodami (produkt fryzjerski roku 2023), zdobytymi certyfikatami jakości (ISO 9001) lub szczegółami procesu produkcji (np. wieloletnią tradycją, dawną i niezmienną od wielu lat recepturą, przestrzeganiem zasad etyki).
Opis produktu – przykłady
Profesjonalny opis produktu powinien być napisany tak aby odwiedzający sklep internetowy, który nie ma możliwości wypróbowania towaru, mógł go dobrze poznać. Opis powinien stanowić uzupełnienie dla galerii zdjęć na karcie produktu.
Wielu właścicieli e-sklepów poszukują gotowych schematów/szablonów, na podstawie których mogliby napisać treści opisującą ich produkty. Niestety, nie istnieje uniwersalna recepta tworzenia opisów. Ktoś kto twierdzi inaczej, jest w dużym błędzie.
Poniżej prezentujemy kilka przykładów opisów produktów:
Opis produktu przykład nr 1.
Ocena produktu przez klienta jest zawsze subiektywna. Kupujący dokonuje oceny produktu, który widzi na karcie produktu z własnej perspektywy. Dlatego to klient jest głównym bohaterem opisu produktu. Oto przykład zastosowanego opisu dla prostownicy do włosów:
Prostownica do włosów X dla kobiet nowoczesnych, które cenią piękny wygląd i chcą mieć zdrowe włosy. Dzięki nowoczesnej, innowacyjnej technologii bardzo szybko i atrakcyjnie ułożysz włosy, jednocześnie nie narażając ich na długotrwałe niekorzystne działanie wysokiej temperatury. Zadbaj o swój czas i włosy!
Opis produktu przykład nr 2.
Tworząc opis produktu skoncentruj się na korzyściach dla klienta. Odłóż cechy produktu na drugi plan. Cechy produktu mogą posłużyć jedynie jako punkt wyjścia do opisania korzyści, które są kluczowe z punktu widzenia nabywcy produktu. Oto przykład zastosowanego opisu dla płatek śniadaniowych:
Płatki śniadaniowe X zawierają dużo błonnika, który pomoże uregulować pracę Twojego układu pokarmowego. Szybkie w przygotowaniu zaoszczędzą Twój czas i zagwarantują pyszny, odżywczy posiłek każdego dnia.
Opis produktu przykład nr 3.
Nie bądź banalny. Staraj się pisać konkretne, wartościowe informacje, które uwiarygodnią Twój opis. Opisywanie produktu przy pomocy określeń: „wysoka jakość”, „najlepszy produkt dostępny na rynku”, „polecany przez specjalistów” nie niesie żadnej konkretnej informacji. Najczęściej klienci czytający opisy bogate w takie stwierdzenia są głusi na wartość jaką niosą. Oto przykład zastosowanego opisu materaca:
Luksusowy materac X wyściełany redukującą napięcie pianką termoelastyczną, która sama dopasuje się do kształtu Twojego ciała. Dzięki tej funkcji Twój kręgosłup będzie każdej nocy w naturalnej, ergonomicznej pozycji, a Ty będziesz codziennie wstawać wypoczęty.
Opis produktu przykład nr 4.
W opisie staraj się stosować język, jak najbardziej opisowy, który „namaluje” obraz produktu w głowie jego przyszłego nabywcy. Używaj jak najbardziej obrazowych wręcz odwołujących się do zmysłów wyrażeń. Możesz używać porównań lub analogii, które pomogą odbiorcy wyobrazić sobie sytuacji, w której są w posiadaniu produktu. Oto przykład zastosowanego opisu dla lodów śmietankowych:
Lody śmietankowe X to głębia intensywnego, kremowego smaku z bogatym aromatem świeżego, naturalnego mleka. Delikatna, słodka śmietankowa konsystencja w ustach to chwila dla Ciebie.
Opis produktu przykład nr 5.
Opisuj i przedstawiaj fakty. Nie umieszczaj w opisie informacji, które mogą spowodować błędne, niedokładne lub mało precyzyjne przedstawienie produktu lub danych na jego temat. Oto przykład opisu produktu, który nie oddaje rzeczywistości sprzedażowej zawartej w karcie produktu:
Atrakcyjny, klasyczny zestaw kuchenny do każdego rodzaju wnętrz składający się ze stołu i czterech krzeseł.
Na karcie produktu główne zdjęcie pokazują stół z zestawem 6 krzeseł. Z opisu natomiast wynika, że zestaw składa się ze stołu i 4 krzeseł.
Klienta zainteresowany produktem nie wie co ostatecznie kupuje. Taka sytuacja nie tylko zniechęca klienta do zakupu i sklepu, ale powoduje również konflikt na linii sklep internetowy – konsument.
Ponadto staraj się być, jak najbardziej precyzyjnym. Bardzo często w opisie brakuje również informacji o tym, że np. dana lampa nie jest sprzedawana w zestawie z żarówką, mimo że zdjęcie na to wskazuje, a opis nie informuje o tym w wyraźny sposób.
Pamiętaj, by inspirować i wzbudzać potrzeby zakupowe
Od wieków ludzie pragnęli posiadać rzeczy unikatowe, wybrane specjalnie dla nich. Również dziś wielu sprzedawców często korzysta się z metod wpływania na decyzje, aby wzbudzić u klientów potrzebę posiadania danego produktu lub usługi.
Jak twierdzi profesor psychologii Robert Cialdini: „W momencie, kiedy dany produkt wydaje się klientom bardziej atrakcyjny wskutek jego ograniczonej dostępności, są oni zapraszani do zaangażowania się w jego zakup”. Dlaczego tak jest? Ponieważ człowiek lubi, jeśli coś jest unikatowe, ograniczone liczbowo i czasowo.
W celu przekonania klientów do dokonania zakupu prowadzi się pewne specjalne działania, które powinny być odpowiednio przedstawione w opisie produktu znajdującej się w karcie jego oferty. Do takich działań zaliczamy:
• akcje w stylu: „Tylko dla klubowiczy możliwość zakupu tych butów w przedsprzedaży. Razem z nami wyznaczaj trendy, stań się inspiracją dla innych.”,
• przedstawienie komunikatu o okazji, którą można niedługo stracić: „Dokonaj rezerwacji już dziś. Został tylko ostatni dostępny apartament w wskazanym okresie”,
• przedstawienie informacje o tym, że produkt jest pożądany: „Ten zestaw obiadowy jest najczęściej wybierany przez naszych klientów”,
• akcje dnia, które mają za zadanie utwierdzić klienta co do zakupu i, by nie odkładał swojej decyzji zakupowej na później (redukcja szansy zakupu u konkurencj): „Tylko dziś kupisz kurs online za pół ceny. Nie zwlekaj zapisz się już dzisiaj.”
Powyższe działania pro-sprzedażowe sprawdzają się wówczas, kiedy pokazujemy naszym potencjalnym klientom, że oferta danego produktu lub usługi jest trudno osiągalna i ograniczona (np. czasowo, liczbowo).
Ograniczenia tego typu podkreślają trudną dostępność produktu, budując jego wagę w podświadomości przyszłego nabywcy, a tym samym pragnienie jego posiadania. Wiele sklepów internetowych nauczyło się wykorzystywać tego typu mechanizmy w sposób perfekcyjny – do tego stopnia, że ich klienci potrafią czekać wiele godzin na otwarcie sprzedaży online, aby móc kupić produkt w dniu jego „premiery”.