Social media marketing – czym jest? Gdzie i jak się reklamować?
Social media, czyli media społecznościowe cały czas przeżywają swój rozkwit, a stały ich rozwój jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech, nawet w porównaniu do innych, dynamicznie rozwijających się obszarów marketingu internetowego.
Aktywność na serwisach społecznościowych pozwala łatwiej znaleźć nowych klientów i dotrzeć do nich z różną formą reklamy. Media społecznościowe pozwalają przekierowywać potencjalnych kupujących na stronę firmy, podstrony produktowe czy e-sklepu. Ponadto social media są idealnym miejscem do komunikowania się ze stałą grupą odbiorców i budowania więzi między marką a klientem. Social media marketing pomaga więc w tworzeniu długofalowej strategii marketingowej nazywanej strategią marketingu wirusowego. Firmy powinny pamiętać, że trzeba utrzymywać stały kontakt z użytkownikami mediów społecznościowych, a komunikaty powinny być przygotowane w taki sposób, aby były skierowane do docelowego kręgu odbiorców.
Czym jest social media marketing?
Social media marketing to szereg wielu różnych działań marketingowych mających na celu zwiększenie zainteresowania odbiorców stroną www lub produktami danej firmy poprzez zintensyfikowanie działań social media, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Linkendin. Wiele badań m.in. tych przeprowadzonych w 2019 roku przez Digital Poland wskazują na istotną rolę w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych.
Social media marketing – wady i zalety
Działalność marketingowa w social media ma swoje plusy i minusy. Jako największe zalety marketingu w mediach społecznościowych wymienia się przede wszystkim:
• szeroki zasięg przekazu informacji;
• szybkość rozprzestrzeniania się informacji;
• bardzo duża grupa odbiorców;
• możliwość pozyskiwania nowych klientów;
• bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem;
• możliwość budowania relacji z klientem.
Social media marketing ma również swoje wady, do których można zaliczyć:
• duży szum informacyjny;
• ryzyko powstania sytuacji kryzysowej;
• brak kontroli nad przekazywanymi informacjami;
• social media marketing zajmuje sporo czasu.
Najpopularniejsze media społecznościowe, czyli gdzie się reklamować?
Wiodącymi w Polsce pod kątem liczby użytkowników oraz potencjału marketingowego – serwisami społecznościowymi są: Facebook, Instagram, YouTube. Nie są to oczywiście wszystkie portale social media, jednak to one są najczęściej wykorzystywane do celów reklamowych. Wynika to z dużego zasięgu tych serwisów oraz atrakcyjnej wysokości stawek cenowych za reklamę.
Facebook jest najpopularniejszym medium społęcznościowym zarówno w Polsce, jak i na Świecie. Globalnie liczba unikalnych użytkowników w 2020 roku sięgnęła 2,8 mld zarejestrowanych osób – oznacza to, że co trzeci człowiek na Świecie ma konto na Facebooku. Z ostatnich badań szacuje się, że 1,84 mld użytkowników FB loguje się na niego każdego dnia. W Polsce ponad 15 milionów aktywnych użytkowników loguje się na Facebooka przynajmniej raz w miesiącu, z których aż 11 milionów deklaruje, że loguje się na niego codziennie.
Dochody serwisu z działań social media marketing: Facebook uzyskał 28,07 mld dolarów w 4 kwartale 2020 roku.
Serwis Instagram od 2012 roku należy do ekosystemu Facebooka. Globalna liczba jego użytkowników w 2020 roku sięgnęła 1 mld zarejestrowanych osób. W Polsce szacuje się, że serwis ten ma 2,8 miliona użytkowników.
Najpopularniejszymi gwiazdami Instagrama są:
1. Cristiano Ronaldo – posiadający 196.4 miliona obserwujących,
2. Ariana Grande – posiadająca 170.7 mln obserwujących,
3. Dwayne The Rock Johnson – posiadająca 167 milionów obserwujących.
Dochody serwisu z działań social media marketing: Instagram uzyskał blisko 20 miliardów dolarów w 2019 roku.
YouTube
Użytkowników YouTube według oficjalnych danych było na koniec roku 2016 ponad miliard. Obecnie miesięcznie z tego serwisu korzysta 2 miliardy ludzi na Świecie. W Polsce szacuje się, że użytkownicy YouTube liczą 18,96 miliona osób. Serwis YouTube należy do ekosystemu Google.
YouTube jest największy i najpopularniejszy portalem z filmami publikowanymi przez użytkowników. Co minutę wgrywanych jest ponad 500 godz. nowych treści video. Warto dodać, że bierni użytkownicy oglądający filmy (nie przesyłający ich na serwis) podczas jednej sesji spędzają w nim średnio 40 minut.