Wykluczające słowa kluczowe – czym są? Jakie znaczenie mają w kampaniach Google Ads?
Wykluczające słowa kluczowe, to wszystkie frazy, na które reklamy nie powinny się wyświetlać. Są to słowa niepożądane, które nie spowodują wyświetlenia reklamy, nie są one bowiem dopasowane do branży, prowadzonej działalności czy oferowanej usługi.
Podczas tworzenia kampanii Google Ads – autor reklamy przypisuje do niej liste słów kluczowych. Projektując kampanie bardzo istotne jest, aby nie ominąć etapu tworzenia list wykluczających słów kluczowych. To właśnie dzięki wykluczeniom reklama może trafić do odpowiednich użytkowników wyszukiwarki Google np. naszego potencjalnego klienta. Wykluczające słowa kluczowe pozwalają nam doprecyzować, na jakie niepożądane zapytania w wynikach wyszukiwania Google nasza reklama ma się nie wyświetlać. Dzięki tak przygotowanej reklamie Google Ads – reklama trafia do osób najbardziej zainteresowanych naszą ofertą, jednocześnie zmniejszamy jej koszty prowadzenia.
Zakładając, że reklamujemy obuwie dziecięce, a w swojej ofercie nie mamy butów damskich, ani męskich, słowa “damskie”, “męskie” oraz wszelkie ich modyfikacje powinny trafić właśnie do wykluczeń. Unikniemy tym sposobem niepotrzebnych wydatków oraz wprowadzania potencjalnych klientów w błąd.
Wykluczające słowa kluczowe – czym są?
Wykluczające słowa kluczowe – (zdefiniowane przez reklamodawcę Google Ads) słowa kluczowe, na które nie pojawi się reklama Google Ads. Wykluczające słowa kluczowe spowodują brak wyświetlania (blokadę) reklamy na zdefiniowane słowa kluczowe przez autora reklamy. Gdyby osoba projektująca reklamę (autor reklamy) nie zdefiniował tych słów – reklama by się na te słowa wyświetlała.
Przykład:
Projektując kampanie Google Ads, jeśli reklamujemy się lokalnie na hasło „fryzjer Warszawa” reklama wyświetla się w wynika wyszukiwania na frazy „fryzjer Warszawa kursy”, „tani fryzjer Warszawa”,. Dopiero wypełnienie w panelu kampanii informacji o słowach kluczowych np. „kursy”, „tani” spowoduje, że reklama nie będzie się wyświetlać na wyrażenia „fryzjer Warszawa kursy” (np. nie interesuje nas ktoś, kto szuka kursu) lub „tani fryzjer Warszawa” (np. jesteśmy zainteresowani wypełnieniem naszego terminarza przez osoby nie oszczędzające lub zainteresowanymi pełnymi pakietami usług).
Regularne dodawanie wykluczeń jest jednym z podstawowych elementów optymalizacji kampanii. Aktualizując listę wykluczających słów dajemy sygnał Google, aby zaprzestał wyświetlania reklam w odpowiedzi na ustalone hasła. Aby dodać wykluczenie danego słowa, należy przed tym słowem postawić znak „-”.
Zalety regularnego dodawania wykluczeń:
• brak wyświetlania reklam na niepożądane frazy i słowa kluczowe w wyszukiwarce Google,
• zwiększenie skuteczności reklam poprzez jej optymalizację (poprawa współczynnika klikalności – CTR),
• precyzyjne wyświetlanie reklam osobom faktycznie zainteresowanym produktami lub usługami (potencjalnym klientom),
• bardzo duża oszczędność kosztów kampanii.
Wykluczające słowa kluczowe – rodzaje
Wykluczenia, tak samo jak właściwe słowa kluczowe, można dodawać w odpowiednich dopasowaniach. W systemie Google Ads można spotkać się z 3 rodzajami wykluczających słów kluczowych: ścisłym, przybliżonym i do wyrażenia. Pozwala to na dokładne sprecyzowanie haseł, na które reklama nie będzie się pojawiać w wyszukiwarce Google.
1. Wykluczające słowa kluczowe – dopasowanie przybliżone
Domyślny rodzaj wykluczających słów w systemie Google Ads. Wpisane słowa wykluczające będą blokować wyświetlenie reklamy w Google, jeśli wyszukiwana fraza zawiera wszystkie wykluczające słowa kluczowe – również jeśli są podane w innej kolejności.
UWAGA! Reklama będzie nadal się wyświetlać, jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarce Google niektóre lub pojedyncze słowa zawarte w wykluczających frazach kluczowych.
Znaczniki słowa: brak
Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe: kurtka zimowa
• czarna kurtka letnia (wyświetlenie reklamy)
• wiatrówka zimowa (wyświetlenie reklamy)
• czarna kurtka zimowa (nie wyświetlenie reklamy)
• zimowa kurtka (nie wyświetlenie reklamy)
• kurtka zimowa (nie wyświetlenie reklamy)
2. Wykluczające słowa kluczowe – dopasowanie do wyrażenia
W przypadku tego rodzaju wykluczających słów – wyświetlanie reklamy będą blokowały frazy wpisane w wyszukiwarkę Google o dokładnej składni wpisanych wykluczających słów kluczowych (w identycznej kolejności).
UWAGA! Pomimo wpisania dodatkowych słów poza wykluczającymi słowami kluczowymi w wyszukiwarce – reklama się nie wyświetli (wpisane wyrażenie musi mieć właściwą składnie i kolejność słów).
Znaczniki słowa: „”
Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe: „kurtka zimowa”
• czarna kurtka letnia (wyświetlenie reklamy)
• wiatrówka zimowa (wyświetlenie reklamy)
• czarna kurtka zimowa (nie wyświetlenie reklamy)
• zimowa kurtka (wyświetlenie reklamy)
• kurtka zimowa (nie wyświetlenie reklamy)
3. Wykluczające słowa kluczowe – dopasowanie ścisłe
W przypadku dopasowania ścisłego wyświetlenie reklamy zostanie zablokowane jeśli wyszukiwana fraza będzie zawierała dokładne wyrażenie, w tej samej kolejności, bez słów dodatkowych.
UWAGA! Reklama nadal będzie wyświetlana jeśli wpisane wyrażenie w Google będzie miało dodatkowe słowa, będzie w innej kolejności niż wykluczające słowo kluczowe lub będzie zawierało tylko fragment słowa wykluczającego.
Znaczniki słowa: []
Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe: [kurtka zimowa]
• czarna kurtka letnia (wyświetlenie reklamy)
• wiatrówka zimowa (wyświetlenie reklamy)
• czarna kurtka zimowa (wyświetlenie reklamy)
• zimowa kurtka (wyświetlenie reklamy)
• kurtka zimowa (nie wyświetlenie reklamy)
Jak to działa? – podsumowanie
Wykluczające słowa kluczowe stosujemy od samego początku działania kampanii. W pierwszej kolejności wykluczamy hasła, które przychodzą nam do głowy (np. nazwy platform sklepowych, porównywarek cenowych, typy produktów i usług, których nie posiadamy, a mogą kojarzyć się z naszą ofertą). Kolejno, na podstawie raportu wyszukiwanych haseł, zaznaczamy wszystkie nietrafione hasła i dodajemy je jako wykluczające słowa kluczowe. Przy tej okazji wyodrębniamy wybrane frazy i kopiujemy je do listy wykluczeń na poziomie całej kampanii – umożliwi nam to wykluczenie danych fraz w każdej możliwej konfiguracji z innymi słowami.
Przykład:
• wykluczając frazę [buty damskie na obcasie] przestaniemy wyświetlać reklamy na to jedno, konkretne zapytanie,
• wykluczając frazę damskie, za jednym zamachem przestaniemy wyświetlać reklamy na wszystkie frazy, które będą zawierały to hasło.